לימודי תעודה - מוזיאולוגיה ואוצרות ביקורתית

 

 

לימודי מוזיאולוגיה ואוצרות ביקורתית

מחזור 20

התעודה שתוענק: לימודי תעודה באוצרות ומוזיאולוגיה                                                                                                  

ליצירת קשר:     טל': 03-6408860 דוא"ל museology@tauex.tau.ac.il

לאתר ההרשמה לשנת תשע"ט: go.tau.ac.il

*תכנית הלימודים הינה דו-שנתית ועל כן בשנת תש"פ תתחיל שנה שניה של מחזור 20 ולא תפתחת תכנית חדשה, אלא בשנה שלאחריה וצפויים שינויים שיעודכנו כאן באתר. 

 

פייסבוק: התכנית ללימודי מוזיאולוגיה ואוצרות ביקורתית, אוניברסיטת תל אביב   https://www.facebook.com.museologyTAU

 

 

אודות התכנית

לימודי מוזיאולוגיה ואוצרות ביקורתית בפקולטה לאמנויות של אוניברסיטת תל-אביב נוסדו בשנת 1984 ע"י פרופ' מרדכי עומר ז"ל, שעמד בראשם עד לפטירתו בשנת2011 . לימודים אלו מהווים את המסגרת האקדמית הראשונה והוותיקה בארץ להוראת האוצרות והמוזיאולוגיה. עד היום העמידה התכנית תשעה-עשר מחזורי בוגרים, המאיישים קשת רחבה של תפקידים במוזיאונים השונים ברחבי הארץ, רבים מהם בעמדות מפתח.

 

לאחר השינויים מרחיקי הלכת שחלו במקצוע האוצרות בשנים האחרונות, הלימודים בתכנית עודכנו לאחרונה והם מייצגים חשיבה אוצרותית חדשה, ביקורתית, עכשווית ופורצת גבולות. התכנית עומדת בראש תכניות לימודי האוצרות בארץ ומציעה צוות מורים מקצועי ואקדמי שכולל מומחים מתחום ההיסטוריה, התיאוריה, והפרקטיקה האוצרותית, תוך השמת דגש על חידושים בהשראת מוזיאונים מובילים בעולם. התוכנית מציגה גישות עדכניות בתחומים רבים, ביניהם: עיצוב חווית המבקר, אופני תצוגה בעידן הדיגיטלי, והבניית נרטיבים היסטוריים, אמנותיים ותרבותיים במסגרת התערוכה.

 

הלימודים בתוכנית נועדו לענות על דרישת חוק המוזיאונים שנתקבל בכנסת בשנת תשמ"ג - 1983, המחייבת את המוזיאונים להעסיק כוח אדם מקצועי בתחום האוצרות, שיהיה אחראי על ניהול האוספים, הפקת התערוכות והפעילויות הנלוות אליהן.

התכנית מוכרת על-ידי משרד התרבות והספורט, מנהל התרבות, המחלקה למוזיאונים ולאמנות פלסטית.

 

הקורסים המוצעים בתוכנית נוגעים בהיבטים של חשיבה ביקורתית, היסטוריה ותאוריה של אוצרות עכשווית, מקומו של האוסף, יחסי תאוריה ופרקטיקה, ושאלות המפתח העומדות לפתחו של האוצר בפנייתו לתהליך הכנת תערוכה. הלימודים עוסקים גם בסוגיות מוזיאליות פרקטיות (שימור, מנהל ורישום מוזיאלי), ובתחום החינוך והנגשת חומרי התערוכה לקהלי יעד שונים ומגוונים. במסגרת הלימודים מתנסים הסטודנטים באספקטים שונים של התהליך האוצרותי: בחירת נושא ומחקר, כתיבת טקסטים (טקסט קיר, כתוביות, מאמר לקטלוג), עיצוב התערוכה (בתוכנת סקצ'אפ) ובניית תוכנית ציבורית עבורה. כל זאת בהנחייה אישית וצמודה של צוות הכולל את מיטב האוצרים בארץ.

 

תכנית הלימודים כוללת סיורים וביקורים במוזיאונים ואתרי תצוגה ברחבי הארץ, כמו גם עבודה מעשית (סטאז') באחד המוזיאונים או הגלריות הציבוריות בארץ - בהתאם לנושא או לתחום העניין שיש לכל סטודנט וסטודנטית.

 

התכנית עשירה ופתוחה בפני סטודנטים המעוניינים להתמחות בתחומים שונים של אוצרות ומוזיאולוגיה: אמנות ישראלית, אמנות עכשווית בינלאומית, אמנויות העבר, ארכיאולוגיה, מוזיאונים היסטוריים, אתרי מורשת, מוזיאוני מדע, טבע ועוד.

 

מטרת הלימודים היא להקנות חשיבה מעמיקה וביקורתית, להעניק ידע מקצועי, ולהכשיר אוצרים לעבודה בתחום—בין אם במוסדות מוזיאליים ובין אם כאוצרים עצמאיים. התכנית מאפשרת גם לאוצרים ולעובדים במוזיאונים להוסיף נדבך נוסף להשכלתם, ולפתח את כישוריהם המקצועיים. כך, תורמת התוכנית להעמדת דור חדש של אוצרים המבינים את יצירת האמנות, את האובייקט המוזיאלי ואת התהליכים ההיסטוריים בהם הם כרוכים—בהקשרים תרבותיים וחברתיים חדשים. כל זאת על מנת להעניק למוזיאון מקום מרכזי ובעל חשיבות במרקם החיים החברתיים והתרבותיים בתוכם הוא פועל.

 

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים כוללת את הקורסים הבאים:

  • היסטוריות ותאוריות של אוצרות
  • סוגיות באוצרות עכשווית 
  • האוסף: היבטים תיאורטיים ומעשיים
  • המוזיאון וקהליו
  • סוגיות חוקיות ומנהליות
  • תערוכה וטקסט (כתיבה מוזיאלית)
  • סדנא להכנת עבודת גמר
  • ימי סיור

 

במסגרת התכנית יתקיימו הרצאות אורח של מיטב האוצרים והמומחים בתחומי האוצרות והמוזיאולוגיה השונים שיגעו בשאלות ובדילמות אוצרותיות, בפעולה הממשית ובעבודת המוזיאון השוטפת, תוך עיסוק במגמות עכשוויות באוצרות בינלאומית, ועוד.

בתום שלושה סמסטרים יבצע כל תלמיד עבודה מעשית (סטאז') במוזיאון על פי בחירתו, בהיקף של 84 שעות.

 

סגל ההוראה:

ראשת התכנית: ד"ר תמר מאיר. טל': 03-6409022

 

מבנה הלימודים

הלימודים נמשכים שנתיים. שלושת הסמסטרים הראשונים כוללים לימודים עיוניים, והם מתקיימים בימי ד' בשעות 16:00-10:00 בגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר באוניברסיטת תל אביב. הסמסטר הרביעי מוקדש לעבודה מעשית במוזיאון.

התכנית היא דו- שנתית (נפתחת אחת לשנתיים בסיומו של מחזור לימודים). מחזור לימודים חדש מתוכנן להפתח בחודש אוקטובר בשנת 2020. פרסומי שנת הלימודים תש"פ תתחיל בינואר 2020 באתר אוניברסיטת תל אביב.

מומלץ לעקוב ולבדוק את התכנית על השינויים שיתקיימו בכל שנתון. כל המופיע בשנתון הנוכחי מתאים ללשנת הלימודים המתקיימת כעת בלבד. 

 

תנאי הקבלה

ללימודי המוזיאולוגיה והאוצרות הביקורתית מתקבלים מועמדים בעלי תואר ראשון בתחומים של מדעי הרוח ומדעי החברה, או בכל תחום אחר, בכפוף לראיון אישי בפני ועדת קבלה.

 

דרישות מסלול הלימודים

קבלת תעודת גמר מותנית בעמידה בדרישות הבאות:

  1. נוכחות בשיעורים, בסיורים ובסדנאות.
  2. עמידה בדרישות הקורסים השונים: תרגילים, עבודות וכדומה.
  3. כתיבת עבודת גמר בתחום התמחותו של התלמיד. אופי העבודה מחקרי ונושאה נבחר על-ידי התלמיד באישור ראשת התכנית ובהנחיית צוות החונכים.
  4. התמחות מעשית במוזיאון בהיקף 84 שעות אקדמיות.

ציונים

הקורסים החייבים בציון: היסטוריות ותיאוריות של אוצרות I; האוסף: היבטים תיאורטיים ומעשיים;

המוזיאון וקהליו I+II; תערוכה וטקסט; סוגיות חוקיות ומנהליות; סוגיות באוצרות עכשווית II; עבודה מסכמת. ביתר הקורסים (ראה: "רשימת השיעורים בתוכנית") יצוין "השתתף ומילא חובותיו" (לא נדרש ציון).

 

ציון הגמר יחושב כדלהלן:

  • היסטוריות ותיאוריות של אוצרות I; האוסף: היבטים תיאורטיים ומעשיים; המוזיאון וקהליו I -- כל אחד 10% - סה"כ  30%
  • תערוכה וטקסט, המוזיאון וקהליו II, סוגיות באוצרות עכשווית II, סוגיות חוקיות ומנהליות – כל אחד 5% - סה"כ 20%
  • עבודה מסכמת (עבודת גמר)  - 50%

 

סיום לימודים

תלמיד שסיים את כל חובותיו לתואר והשיג את כל הציונים מתבקש למלא "טופס טיולים – מסיימי לימודים" באמצעות ה"מידע האישי".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>