המסלול היישומי MFA עם פרוייקט גמר
המסלול היישומי MFA עם פרויקט גמר
סה"כ 46 ש"ס
מטרת הלימודים
הלימודים במסלול זה, המתחלקים לשלושה מסלולים: בימוי, בימוי בקהילה ושחקן-יוצר-חוקר, משלבים בין יצירה ומחקר ונועדו להכשיר אנשי תיאטרון באמצעות הקניית ידע עיוני והתמחות אישית מקצועית ברמה גבוהה בתחומי משחק, תנועה, בימוי, הפקה, כתיבה ודרמטורגיה, שחקן חוקר/יוצר, בימוי לתיאטרון קהילתי. התכנית מכשירה יוצרים עצמאיים המתפקדים כסוכני תרבות פעילים, מתערבים ומעורבים בחברה באמצעות עשייה אמנותית.
תנאי הקבלה
-
דרישות מוקדמות לבעלי תואר ראשון בתכנית החד-חוגי בחוג לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל-אביב:
- ציון גמר 80 לפחות
- עמידה בפני ועדת קבלה
-
דרישות מוקדמות לבעלי תואר ראשון דו-חוגי באמנות התיאטרון:
- ציון גמר 80 לפחות
- עמידה בפני ועדת קבלה, שתקבע על-פי רשומת הלימודים של התלמיד אם המועמד יידרש להשלמות
-
דרישות מוקדמות לבעלי תואר ראשון מחוגים אחרים:
מועמדות בעלי תואר ראשון במקצוע אחר תישקל אם יש למועמד ניסיון מעשי הולם. המועמד יידרש לתכנית השלמות שתתבסס על ניסיונו ולימודיו הקודמים. ממוצע הציונים הנדרש, הן בלימודי התואר הראשון והן בתכנית ההשלמות, יהיה 80 לפחות. בנוסף, יידרש המועמד לעמידה בפני ועדת קבלה שתבדוק את התאמתו ללימודים יישומיים.
מבנה הלימודים
תכנית הלימודים כוללת לימודים עיוניים, לימודים מעשיים והתנסות עצמאית ביצירה בימתית. במסגרת הלימודים העיוניים ידונו שאלות הקשורות לתהליכי יצירה באמנות התיאטרון ובאמנות המופע וייבחנו סוגיות בחקר התרבות החזותית. הלימודים מספקים מסגרת לדיון, לחילופי רעיונות ונקודות מבט ומקדמים מחקריים הבוחנים את תנאי ואופניי הייצוג בתוצרים תיאטרוניים כתופעות חברתיות-תרבותיות.
במסגרת הלימודים המעשיים התכנית מציעה התמחות אישית ומחקר בתחומים הבאים: בימוי לתיאטרון, בימוי בקהילה, כתיבה דרמטית ודרמטורגיה, שחקן חוקר-יוצר.
לימודי הבימוי האמנותי מכשירים את התלמיד להנהיג את התהליך המורכב והרב-תחומי המוביל למימושו הבימתי של מחזה, עיבוד, קולאז' דרמטורגי וכיוב'. תהליך זה משלב בחובו פיתוח ובחינה נמשכים של כישורי התלמיד:מנהיגות, פרשנות, הכושר לתרגם את פרשנותו לשפה בימתית ולהדרכת שחקנים,יכולתו לעבודת צוות ולשיתוף פעולה עם יוצרים משדות שונים. לכן נדרשים התלמידים לבקיאות בכל תחומי התיאטרון, ובעיקר בכתיבה, דרמטורגיה ועיצוב, עוברים מספר שלבי סינון במהלך לימודיהם ומלווים בהכנת הפרויקטים שלהם בהנחייה צמודה.
לימודי שחקן יוצר-חוקר מכשירים את התלמיד להיות יוצר תיאטרון, המשמש כיזם, הוגה ומיישם מיזם מופעי אישי ועצמאי, ועשוי להשתתף בו. לימודי תחום זה מטשטשים את ההבדל בין בימוי, משחק ועיצוב, מעודדים התמחות בתחומים תאטרוניים שונים, ומבוססים על מחקר עיוני ושאלות חקר קבוצתיות לגבי כל היבטי היצירה וההתקבלות. התהליך מלווה בהנחייה צמודה.
לימודי הבימוי הקהילתי מיועדים עבור סטודנטים המעוניינים להתמחות בתיאטרון קהילתי (community-based theatre) ולשמש מנחים במאים וחוקרים בתחום זה. הלימודים העיוניים מתמקדים בתיאוריה של התיאטרון הקהילתי ובהיבטים האנתרופולוגיים והסוציו-פוליטיים של החברה הישראלית. במסגרת הלימודים היישומיים הסטודנט מוביל כל שנה פרויקט תאטרוני בתוך קהילה מודרת. כל פרויקט מתמקד בתהליך יצירתי שונה של הפקת מופע קהילתי. תהליך זה מלווה בהנחייה צמודה של אנשי מקצוע מהתחום.
חשוב לציין:
א. ההתקדמות בלימודים תלויה בעמידה מדורגת במטלות והמעבר משלב לשלב תלוי בהישגי התלמיד.
ב. המעבר משנה א' לשנה ב' תלוי באישור ועדה מקצועית של תחום ההתמחות ובסיום העבודות העיוניות של אותה שנה בציון 80 לפחות וציון ממוצע 90 בפרויקטים של הפקה.תלמיד במסלול הבימוי האמנותייוכל להמשיך להפקה הקאמרית בשנה ב' רק לאחר הערכת הישגיו בלימודים היישומיים בשנה א' ועמידתו בהצלחה בבימוי תרגיל בקורס בימוי בסוף שנה זו, וכן בעמידה בהצגת פרזנטציה מחקרית-קונספטואלית של ההפקה הקאמרית בפני ועדת מורים בכירים.
ג.תלמיד במסלול הבימוי האמנותי יוכל להמשיך לפרויקט הגמר רק לאחר ההפקה הקאמרית בשנה ב'. שהינה השלב האמצעי שבין תרגיל הבימוי בשנה א' לבין הפקת הגמר. וזאת: לאור התרשמות מרמתה של הפקה זו, ועמידה בהצגת פרזנטציה מחקרית-קונספטואלית של פרויקט הגמר בפני ועדה מקצועית של מורים בכירים ואנשי מקצוע ובהתחשב בחוות דעת של המורים המקצועיים.
השתתפות בשיעורי הפקה, בהפקות תיאטרון החוג ובהפקות המסלולים השונים
תלמידים במגמה היישומית המשולבת חייבים להשתתף בשיעורי הפקה, בהפקות תיאטרון החוג ובהפקות המסלולים השונים ובפרויקטים (בהתאם להחלטת מנהלת תיאטרון החוג והועדה האמנותית) בהתאם לתחומי התמחותם.
* כל התלמידים המשתתפים בהפקות חייבים לעבור קורס בטיחות.
חובות המסלול היישומי
התלמידים במסלול זה ילמדו 46 ש"ס, להלן ההנחיות לבחירת הקורסים ולמילוי חובות המסלול:
-
שנה ראשונה: התלמידים יבחרו את הקורסים שלהם מרשימת סמינריוני התואר השני של החוג ומרשימת קורסי ההתמחות של החוג. תינתן להם אפשרות לבחור גם מלימודי התואר הראשון של החוג (מקורסים שמוריהם פרופ', ד"ר או אמן-מומחה בתחום), בהיקף שלא יעלה על 4 ש"ס. לימודי השנה הראשונה יכללו שני סמינריונים בדרמה/תיאטרון קלאסי/או קנוני בהיקף 8 ש"ס שיעורי ההתמחות יהיו בני 12 ש"ס בהתאם לתחום ההתמחות של התלמיד (ראו טבלה).
-
לימודי השנה הראשונה יכללו שני סמינריונים בדרמה/תיאטרון קלאסי ו/או קנוני בהיקף 8 ש"ס. שיעורי ההתמחות יהיו בני 12 ש"ס בהתאם לתחום ההתמחות של התלמיד (ראו טבלה).
-
עבודות סמינריוניות: בשנה הראשונה יכתוב התלמיד לפחות עבודה סמינריונית אחת באחד מהקורסים העיוניים בלימודי התואר השני בחוג בהיקף של 4 ש"ס.
מועדי הגשת עבודות
-
שלב ההתמחות: לאור הישגיו העיוניים והיישומיים בשנה הראשונה יוחלט ע"י צוות מורים בכירים של התכנית על מעבר התלמיד לשלב ההתמחות. בשלב ההתמחות ממלא התלמיד, בהתאמה למסלול או לתת-מסלול שלו, את מטלת שלב ההתמחות. תלמיד שעבר את לימודי ההתמחות ואת מטלות ההתמחות ממשיך לפרויקט הגמר. פרויקט הגמר היישומי יתבצע בדרך כלל בשנה השלישית או בחלק ממנה. לכל מסלול ותת-מסלול פרויקט גמר יישומי בעל אופי ייחודי.
-
שלב פרוייקט הגמר ומבחן הגמר במסלול בימוי ותת מסלול כתיבה, דרמטורגיה: פרויקט הגמר היישומי ייעשה בהדרכת מנחה מקצועי ויכלול הצגת תיאטרון, כתיבת מחזה או מיזם דרמטורגי, המגלמים באופן יצירתי את תחום ההתמחות של התלמיד בכלל או בפרט את הנושא המחקרי שבבסיס היצירה האמנותית. לאחר העלאת ההפקה לפני קהל כתיבת המחזה או הכנת המיזם הדרמטורגי, יגש התלמיד, בהנחיית מנחה עיוני, ללימוד הנושא המחקרי העיוני. בתהליך לימודי זה יתמקד התלמיד בחומר ביבליוגרפי שהכין באישור המנחה, בהיקף של 350 עמודים ובניתוח הפרויקט היישומי שלו באמצעות הביבליוגרפיה. התלמיד יגש בסוף התהליך הלימודי למבחן בע"פ או למבחן בית בכתב. הצוות הבוחן כולל את המנחה היישומי, המנחה העיוני ומורה נוסף מהסגל הבכיר של החוג לתיאטרון.
-
פרויקט הגמר ומבחן הגמר במסלול בימוי בקהילה (תיאטרון קהילתי וחינוכי): פרויקט הגמר כולל פרויקט בימוי בקהילה אותו מבצע התלמיד בהנחיית חונך מקצועי וחונכת עיונית שהיא ראש לימודי התיאטרון הקהילתי בחוג. לאחר העלאת המופע הקהילתי ולקראת מבחן הגמר, תהליך אותו מובילה החונכת העיונית, נבחר נושא עיוני בהתאמה לפרויקט היישומי, ורשימת ביבליוגרפיה של כ- 350 עמודים. בתהליך לימודי זה מתמקד התלמיד בלימוד החומר הביבליוגרפי ובניתוח הפרויקט היישומי שלו באמצעות הביבליוגרפיה. התלמיד יגש בסוף התהליך הלימודי למבחן בע"פ או למבחן בית בכתב. הצוות הבוחן כולל את המנחה היישומי, המנחה העיוני ומורה נוסף מהסגל הבכיר של החוג לתיאטרון.
-
פרויקט גמר ומבחן גמר בתחום התמחות שחקן-יוצר-חוקר: פרויקט הגמר יבטא את יכולתו של התלמיד ליזום, להנהיג וליישם יצירה עצמאית המבוססת על מחקר. הפרויקט ייעשה בהנחיה של חונך מקצועי תוך אפשרות של פיתוח היצירה בקורסים למשחק של התואר השני. עם סיום הפרויקט נכנס התלמיד לתהליך למידה בהנחיית מורה עיוני או ראש המסלול שחקן-יוצר-חוקר. בתהליך לימודי זה יתמקד התלמיד בחומר הביבליוגרפי, שהכין באישור המנחה, בהיקף של כ- 350 עמודים ובניתוח הפרויקט היישומי שלו באמצעות הביבליוגרפיה. התלמיד יגש בסוף התהליך הלימודי למבחן בע"פ או למבחן בית בכתב. הצוות הבוחן כולל את המנחה היישומי, המנחה העיוני ומורה נוסף מן הסגל הבכיר של החוג לתיאטרון.
-
ציון הגמר: הציון ייקבע לפי השקלול הבא:
40% שקלול ציוני השיעורים העיוניים והסמינרים
30% שיעורי התמחות
30% פרוייקט גמר/בחינת גמר
תכנית הלימודים במסלול היישומי MFA(פרויקט אמנותי ועבודת סיכום/בחינת גמר)
סה"כ 46 ש"ס
שימו לב: תכנית לימודים זאת חלה על כל תלמידי התואר השני הנמצאים במערכת
שיעורים משולבים לתלמידי בימוי, כתיבה, דרמטורגיה, בימוי קהילתי, שחקן יוצר ועיצוב.
שנה א' |
מסגרת* |
מס' שעות |
2 סמינריונים |
602 |
8 ש"ס |
שיעור הפקה |
* |
4 ש"ס |
קורסי התמחות חובה |
* |
12 ש"ס |
סה"כ |
|
24 ש"ס |
שנה ב' | מסגרת* | מס' שעות |
סמינריון בחוג (כתיבת עבודה סמינריונית ורפראט) |
602 | 8 ש"ס |
שיעור הפקה | * | 4 ש"ס |
קורסי התמחות חובה | * | 10 ש"ס |
סה"כ | 22 ש"ס |
* מסגרות: בימוי כתיבה 613; שחקן יוצר 614; בימוי קהילתי 615; עיצוב 623.