לימודי התואר הראשון

אודות החוג

 

החוג לתולדות האמנות באוניברסיטת תל אביב הינו אחד החוגים המובילים בתחומו ומהוותיקים בארץ. בסגל ההוראה מצויים חוקרים ותיקים בעלי שם בינלאומי לצד צוות צעיר ודינאמי, אשר למד ועבד במוסדות אקדמיים ומכוני מחקר מובילים בארץ ובחו"ל. אלו הופכים את החוג למקום תוסס של פתיחות אינטלקטואלית ודיון עכשווי. מדי שנה מתקיימים בחוג כנסים, סדנאות, וימי עיון המהווים במה לשיח בין חוקרים וסטודנטים מהארץ ומהעולם.

החוג מציע מסלולי לימוד לתואר הראשון, השני והשלישי ובנוסף מסלול להוראת תולדות האמנות.

הלימודים בחוג משלבים בין תולדות האמנות, לימודי התרבות החזותית, תיאוריה וביקורת עכשווית. תחומי המחקר כוללים את חקר היצירה האמנותית על כל היבטיה, הקשריה וייחודה, כמו גם את חקר התרבות החזותית ותפקודו של הדימוי כחפץ וסוכן תרבות.

לתלמידי המסלול החד חוגי  מתאפשרת התנסות בשורה של שיעורים וסדנאות המחברים את ההיסטורי והתיאורטי לעשייה האמנותית בארץ. הלימודים כוללים סמינר שטח הכולל ביקור בגלריות, סדנאות במוזיאונים, כיתות אמן ומפגשים עם אוצרים מן הארץ ומהעולם.

אנו מתגאים בתלמידינו ובוגרינו, אשר השתלבו בתחומי המחקר, ההוראה והחינוך בארץ ובעולם, בתחומי היצירה, העיון  והביקורת לצד התחומים היישומיים הגלריות, המוזיאונים, התיירות, התקשורת והעיתונות הכתובה.

 

 

לימודים לקראת התואר בוגר אוניברסיטה - B.A.

התואר שיוענק: תואר ראשון "בוגר אוניברסיטה" .B.A בתולדות האמנות

יועצת התואר הראשון: ד"ר רננה ברטל

 

 

הלימודים בחוג

 

תכנית הלימודים לתואר הראשון כוללת עיון ביקורתי מקיף, רחב יריעה ועכשווי בתחומיה השונים של האמנות החזותית (אדריכלות, ציור, פיסול, איור, אמנויות גרפיות, עיצוב ותרבות החפץ) לאורך התקופות ההיסטוריות העיקריות: מן העת העתיקה, ימי הביניים, האסלאם, הרנסנס והבארוק, אמנות מודרנית, אמנות גלובלית ועד אמנות עכשווית וישראלית . לצד הגישה ההיסטורית, האסתטית והפילוסופית ללימודי האמנות נלמדת יצירת האמנות מתוך גישות מתודולוגיות עדכניות בינתחומיות כגון מגדר, פסיכולוגיה, תרבות חזותית, תיאוריה וביקורת ועוד. כמו כן, נחשפים התלמידים לתהליכי היצירה עצמם, תוך דיאלוג עם אמנים מובילים המקיימים בחוג סדנאות אמן. הלימודים בחוג מקנים לתלמידים כלים לניתוח עצמאי וביקורתי של יצירת האמנות, להבנת כלכלת הדימוי ומהותו הפוליטית-חברתית.
​בנוסף, החוג מציע גם מקבץ לימודי צילום (לשעבר התכנית ללימודי צילום בתמיכת הקרן למדעי הרוח מייסודן של ות"ת ויד הנדיב).

 

מסלול חד-חוגי ומסלול חד-חוגי למצטיינים בתולדות האמנות (116 שעות סמיסטריאליות)

 

המסלול החד החוגי בתולדות האמנות

 מציע תכנית לימודים עשירה ומגוונת ומאפשר לתלמידי התואר הראשון להתמחות במסלול ייחודי בתולדות האמנות כבר בצעדיהם הראשונים באוניברסיטה. הלימודים מציעים מבט רחב יריעה, עדכני ורב-קולי על התחום, הן בהקניית בסיס ידע רחב היקף, והן מבחינה תאורטית ומתודולוגית. מטרת התכנית לאתר ולהכשיר סטודנטים לקראת קריירה במקצועות האמנות, כמו מחקר, אוצרות, ביקורת.  למסלול החד-חוגי קורסים ייעודיים המפורטים בתכנית הלימודים. במסגרת זו נכללים גם סיורי חובה להכרת אתרי אמנות ברחבי הארץ וביקורים במוזיאונים, בכפוף לדרישות הקורסים השונים. 

 

המסלול החד-חוגי למצטיינים
ראש מסלול המצטיינים: ד"ר ספי הנדלר

מיועד לקבוצה מובחרת של סטודנטים מצטיינים בתחום היכולים להתקבל לאחר מיון קפדני בתום השנה הראשונה ללימודיהם. קבוצה נבחרת זו תיהנה מקוריקולום מגוון שיכלול קורסים ייעודיים, סמינרים יישומיים במוזיאונים וגלריות בארץ או בחו"ל, קורסים באוצרות ומוזיאולוגיה, מבחר של כיתות אמן, ועוד.

המעבר למסלול החד- חוגי למצטיינים ייעשה בתום שנת הלימודים הראשונה והוא מותנה בממוצע של 85 לפחות בקורסי שנה א' בתולדות האמנות. במהלך לימודי התואר, ממוצע הציונים יהיה 85 ומעלה.. תלמיד שלא עמד בדרישות המסלול יוכל להשלים את לימודי התואר הראשון במסלול החד-חוגי.

 

הקורסים הייעודיים למסלול המצטיינים כוללים בין היתר:

1. סמינרים יישומיים: סמינרים בהם התלמידים יתנסו בעבודת מחקר מול יצירות האמנות עצמן. כשליש עד מחצית המפגשים ינוהלו כסמינר רגיל בכיתת הלימוד ואילו שאר המפגשים יתקיימו באופן יישומי מול יצירות אמנות מקוריות: בגלריה האוניברסיטאית, בגלריות ברחבי תל-אביב, או במוזיאונים. במידת האפשר ייערכו הסמינרים בחו"ל במימון החוג לכל תלמידי הסמינר. 

 

2. אוצרות ומוזיאולוגיה: שני קורסים ייעודיים שבמסגרתם ייערכו מפגשים עם אנשי מקצוע בתחום האוצרות והביקורת. 

 

3. כיתות אמן: שיעורים אלו יפגישו את הסטודנטים עם אמנים ישראליים מובילים ובהם ייחשף הסטודנט לתהליך היצירה והחשיבה המובילה אליה. במסלול החד-חוגי אפשר להשתתף בשתי כיתות אמן (חובת השתתפות בכיתת אמן אחת), וזאת כדי לחבר בין התיאוריה והפרקטיקה, הן מהבחינה האמנותית, והן מבחינת מקצועות האמנות היישומיים, כמו אוצרות. 

את חובות הקורסים הייעודיים יש להשלים במסגרת הזמן המפורטת בידיעון.

 

קורסי העשרה במסלול החד-חוגי ובמסלול המצטיינים מאפשרים לסטודנטים במסלולים אלו להעשיר את הידע הכללי שלהם על ידי השתתפות בקורסים מיחידות שונות בפקולטה לאמנויות ומיחידות בפקולטות בכל רחבי הקמפוס (מדעי החברה, מדעי רוח, מדעי החיים, רפואה וכו').

 מהלך הלימודים

הלימודים מושתתים על שיעורי מבוא  פנורמי, שיעורי ליבה, תרגילים, שיעורי בחירה חוגיים, סמינר מתודולוגי (פרוסמינר)  וסמינרים כמפורט בתכנית הלימודים. פריסת הקורסים במהלך השנים בתוך המסלול החד חוגי  ובמסלול המצטיינים  מפורטות בטבלאות בהמשך.

 

 

מסלול מקצועות האמנות  במסגרת המסלול החד חוגי 

ראש המסלול: ד"ר ספי הנדלר וד"ר רננה ברטל

 

מיועד לסטודנטים המעוניינים בהעשרה והעמקת ההכשרה הכוללת מגע עם שדה האמנות, העשייה האמנותית, המוזיאלית והאוצרותית. 

תנאי הקבלה למסלול

המסלול יהיה פתוח לכל בוגרי שנה א׳ (מסלול חד-חוגי או דו-חוגי) שעמדו בחובות המינימליים של השנה הראשונה: 

במסלול החד חוגי 16 ש"ס – 6 ש"ס שיעורי העשרה, 4 תרגילים=6 ש"ס, 2 מבואות פנורמיים= 4 ש"ס.

במסלול הדו חוגי 10 ש"ס – 4 תרגילים=6 ש"ס, 2 מבואות פנורמיים=4 ש"ס.

המועמדים יעברו ראיון קבלה עם ראש המסלול בו תיבחן התאמתם למסלולובעיקר היכולת שלהם להתחייב למסגרת שעות קשיחה בשנה ב ובשנה ג בה ישובצו שיעורי המסלול.

תלמידי המסלול הדו חוגי שיבקשו להצטרף לתכנית יוכלו לעשות זאת רק במידה ויעברו למסלול החד חוגי.

פריסת הקורסים במהלך השנים בתוך מסלול מקצועות האמנות  מפורטת בטבלאות בהמשך.

 

מסלול דו-חוגי (60 שעות סמסטריאליות)

 

תכנית זו מיועדת לתלמידים המעוניינים  להרכיב את לימודי התואר הראשון משני מקצועות לימוד כלומר, ללמוד בחוג נוסף באוניברסיטה לצד לימודיהם בחוג לתולדות האמנות. היקף המסלול הדו-חוגי כמחצית משעות הלימוד במסלול החד-חוגי.

 

מהלך הלימודים

הלימודים מושתתים על שיעורי מבוא  פנורמי, שיעורי ליבה, תרגילים, שיעורי בחירה חוגיים, סמינר מתודולוגי (פרוסמינר)  וסמינרים כמפורט בתכנית הלימודים.

 

מידע על סוגי הקורסים השונים בכל המסלולים:

שיעורי מבוא פנורמיים כרונולוגיים – אמנות על ציר הזמן – שנה א' 

שיעורי המבוא הפנורמיים הינם חובה לכל תלמידי החוג  בכל המסלולים בשנה א', ומטרתם להקנות את מושגי היסוד של תולדות האמנות ואת הידע הכרונולוגי הכללי של תולדות האמנות למן העת העתיקה ועד ימינו. התכנית כוללת שני שיעורי מבוא פנורמיים, בהיקף  2 ש"ס כל אחד:

א. קורס פנורמי א': העת העתיקה: ממצריים העתיקה ועד סוף ימי הביניים (סמסטר א').

ב. קורס פנורמי ב': העת  החדשה: מהרנסנס ועד ימינו (סמסטר ב'). 

 

שיעורי המבוא הפנורמי ניתנים על ידי מורי החוג המומחים כל אחד בתחומו, ובכך נחשפים התלמידים כבר בראשית לימודיהם לכל תחומי הלימוד שהחוג מציע.  השיעור הפנורמי מלווה בתרגיל קריאה. 

 

שיעורי ליבה תמטיים  שיעורי הליבה מובנים על פי חטיבות (העולם העתיק, ימי הביניים, אסלאם, רנסאנס ובארוק, מודרנית ועכשווית, ישראלית וגלובלית) והם מהווים את היסודות העיוניים והתיאורטיים של לימודי תולדות האמנות ואת התשתית לקורסים מתקדמים (שיעורי הבחירה והסמינרים).

במסלול החד-חוגי: מבין 17 שיעורי הליבה המוצעים, על הסטודנט להשתתף ב-17 שיעורים (34 ש"ס), כמפורט בטבלת תכנית הלימודים במסלול החד-חוגי.

 

במסלול הדו-חוגי: מבין 17 שיעורי הליבה המוצעים על התלמיד להשתתף ב-12 שיעורים (24 ש"ס) בהתאם למפורט בטבלת תכנית הלימודים במסלול הדו-חוגי. יש לבחור  שיעורי ליבה בכל אחת משש החטיבות ההיסטוריות: אמנות העת העתיקה, אמנות ימי-הביניים, אמנות האסלאם, אמנות הרנסנס, אמנות מודרנית עכשווית וישראלית ואמנות גלובאלית.  שני שיעורים בכל תקופה.

אם סטודנט מעוניין ללמוד שיעורי ליבה נוספים מעבר למכסת שעות החובה של שיעורי הליבה התמטיים (12 שיעורים), הוא רשאי לבחור בהם במסגרת מכסת שיעורי הבחירה.

תרגילים 

במסגרת זו יוקנו לתלמידים כלי המחקר/הכתיבה האקדמיים של תולדות האמנות, באמצעות תרגול בכתיבת מטלות קצרות.

על התלמידים להשתתף בשנת הלימודים הראשונה בארבעה תרגילים (סה"כ 6 ש"ס):

א. שפת האמנות: התבוננות ותיאור כתוב של יצירות אמנות (2 ש"ס)

ב. יסודות הכתיבה האקדמית (2 ש"ס)

ג. שני  תרגילי קריאה מלווים למבואות הפנורמיים: מאחר שמדובר במבואות המקיפים טווח זמן היסטורי רחב ביותר, הם ילוו בשני תרגילים שיתקיימו אחת לשבועיים, כל אחד בן 1 ש"ס.  תרגילים אלו יוקדשו לקריאה מלווה של ספרות המחקר ולהעמקה בקבוצות עבודה קטנות יותר של הנושאים שיעלו במסגרת המבוא הפנורמי. 

 

מעבר משנה א'  ל ב' מותנה בציון חיובי בכל אחד מארבעת התרגילים ובמבואות הפנורמיים.

 

שיעורי בחירה
בשיעורי הבחירה יילמדו באופן ממוקד ומעמיק נושאים המבוססים על תחומי המחקר הייחודיים לחוג. כחלק משיעורי הבחירה ניתן לבחור במקבץ קורסים בנושא היסטוריה ותאוריה של הצילום.

 

פרוסמינר מתודולוגי (פרוסמינר) 

מטרתה של עבודת הפרוסמינר היא הכנה לקראת כתיבת עבודת מחקר מתקדמת (סמינר). הפרוסמינר מתמקד בבעיות תיאורטיות ומתודולוגיות של תולדות האמנות. 

על התלמיד להשתתף  בפרוסמינר מתודולוגי בשנה ב'  ולהגיש בו עבודה כתובה. לא ניתן להגיש עבודת סמינר לפני שהושלמה חובת הגשת העבודה בפרוסמינר.

 

סמינרים

מטרת הסמינר היא כתיבת עבודה מתקדמת. במסגרת זו יידרש התלמיד לסינתזה מקורית של ספרות המחקר. את הסמינרים יש להגיש בעותק קשיח למזכירות (כמפורט בתקנון הפקולטה)  ובקובץ אלקטרוני באתר הקורס.

במסלול החד-חוגי יש להשתתף בארבעה סמינרים: יש להגיש שתי עבודות סמינריוניות ושתי עבודות רפרט.

במסלול המצטיינים יש להשתתף בארבעה סמינרים: שני סמינרים ושני סמינרים יישומיים. יש להגיש שתי עבודות סמינריוניות בסמינרים ושתי עבודות רפרט בסמינרים היישומיים.

במסלול מקצועות האמנות יש להשתתף בארבעה סמינרים. יש להגיש שתי עבודות סמינריוניות, עבודת רפרט אחת בסמינר יישומי ועבודת רפרט אחת נוספת בסמינר בחירה.

במסלול הדו-חוגי יש להשתתף בשני סמינרים ולהגיש עבודת סמינריון אחת  ועבודת רפרט אחת.

 שפות

במסלול החד-חוגי יש להגיע לרמת "פטור" אקדמי בשפה זרה שניה:  צרפתית, גרמנית, איטלקית או ספרדית. בכפוף לאישור יועץ התואר ניתן ללמוד לקראת  "פטור" באחת מהשפות יוונית, לטינית או ערבית. 

קורס אקדמי בשפה האנגלית

החל משנת הלימודים תשע"ט נדרשים תלמידי התואר הראשון בכל יחידות הלימוד באוניברסיטה ללמוד קורס אקדמי אחד בשפה האנגלית. תלמיד במסלול דו חוגי יוכל לבחור באיזו תכנית לימודים ללמוד את הקורס.
כל המטלות בקורס הן בשפה האנגלית. היקף הקורס 2 ש"ס לפחות. 

 

קורס אקדמי "משלב עשייה חברתית"
תלמידי התואר הראשון בפקולטה לאמנויות נדרשים ללמוד קורס אקדמי "משלב עשייה חברתית" במסגרת "מתחברים פלוס".

קורס אקדמי "משלב עשייה חברתית" הינו קורס אקדמי המקדם מטרות חברתיות. הקורס מורכב ממרכיב עיוני, מרכיב מעשי, ומדיונים בכיתה היוצרים חיבור בין שני המרכיבים. הקורסים עוסקים באתגרים חברתיים אקטואליים מתוך פרספקטיבה אקדמית ומשלבים חשיפה לפעילות בתחום הדעת של הקורס.

תלמידים לא יוכלו לסיים את לימודיהם ללא סיום קורס זה בהצלחה. 

 

"כלים שלובים" - שיעורי העשרה כלל אוניברסיטאיים - חובה

 

 

תנאי מעבר

 

יש לסיים את שיעורי המבוא הפנורמיים ואת ארבעת התרגילים בשנת הלימודים הראשונה ולקבל בהם ציון חיובי.

תלמיד שלא השיג ציון חיובי בפרוסמינר  לא יוכל להגיש סמינר.

תלמיד שנכשל בחמישה קורסים (ציון סופי נכשל בקורס), רשאית ועדת הוראה להפסיק את לימודיו. 

 

ציון גמר

ציון הגמר בתואר נקבע לפי שקלול ציוני הבחינות והעבודות שהתלמיד הגיש במהלך הלימודים.

שיעורים ותרגילים         80%

פרוסמינר וסמינרים        20%

 

סיום לימודים

תלמידים שסיימו את כל חובותיהם לתואר והשיגו את כל הציונים מתבקשים למלא "טופס טיולים – מסיימי לימודים" באמצעות ה"מידע האישי"

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>