לימודים לקראת התואר בוגר אוניברסיטה - BA
יועץ: ד"ר ספי הנדלר
הלימודים בחוג
החוג מציע מסלולי לימוד לתואר הראשון, השני והשלישי, ובנוסף מסלול להוראה אמנות. תכנית הלימודים לתואר הראשון כוללת עיון ביקורתי מקיף, רחב יריעה ועכשווי בתחומיה השונים של האמנות החזותית- אדריכלות, ציור, פיסול, איור, אמנויות גרפיות, עיצוב ותרבות החפץ- לאורך התקופות ההיסטוריות העיקריות: מן העת העתיקה, ימי הביניים, האיסלם, הרנסנס והבארוק, אמנות מודרנית, ועד אמנות עכשווית וישראלי. לצד הגישה ההיסטורית, האסתטית והפילוסופית ללימודי האמנות נלמדת יצירת האמנות מתוך גישות מתודולוגיות עדכניות בינתחומיות כמו מגדר, פסיכולוגיה, תרבות חזותית, תיאוריה וביקורת ועוד. כמו כן, נחשפים התלמידים לתהליכי היצירה עצמם, תוך דיאלוג עם אמנוים מובילים המקיימים בחוג סדנאות אמן. הלימודים בחוג מקנים לתלמידים כלים לניתוח עצמאי וביקורתי של יצירת האמנות, להבנת כלכלת הדימוי ומהותו הפוליטית-חברתית.
החוג מציע גם הקבץ בלימודי צילום (עיון ומחקר) .
מסלול חד-חוגי ומסלול חד-חוגי למצטיינים בתולדות האמנות (116 שעות)
המסלול החד החוגי בתולדות האמנות: מציע תכנית לימודים עשירה ומגוונת ומאפשר לתלמידי התואר הראשון להתמחות במסלול ייחודי בתולדות האמנות כבר בצעדיהם הראשונים באוניברסיטה. הלימודים מציעים מבט רחב יריעה, עדכני ורב-קולי על התחום, הן בהקניית בסיס ידע רחב היקף, והן מבחינה תאורטית ומתודולוגית. מטרת התכנית לאתר ולהכשיר סטודנטים לקראת קריירה במקצועות האמנות, כמו מחקר, אוצרות, ביקורת וכו'. למסלול החד-חוגי קורסיים ייעודים המפטרים בתכנית הלימודים בעמוד.... הקורסים כוללים גם סיורי חובה להכרת אתרי אמנות ברחבי הארץ וביקורים במוזיאונים, בכפוף לדרישות הקורסים השונים.
התכנית למצטיינים במסלול החד חוגי: מיועדת לקבוצה מובחרת של סטודנטים מצטיינים בתחום. קבוצה נבחרת זו תהנה מקוריקולום מגוון שיכלול סמינריונים יישומיים במוזיאונים וגלריות בארץ או בחו"ל, קורסים באוצרות ומוזיאולוגיה, מבחר של כיתות אמן, ועוד. למתקבלים לתכנית המצטיינים יישמרו מקומות ייעודיים בקורסים נבחרים. המעבר למסלול החד-חוגי למצטיינים יעשה בתום שנת הלימודים הראשונה והוא מותנה בממוצע של 85 לפחות בקורסי שנה א' בתולדות האמנות.
קורסים הייחודיים למסלול החד-חוגי ולמסלול המצטיינים כוללים:
קורסים אלו מיועדים בראש ובראשונה לתלמידי תכנית המצטיינים. תלמידי המסלול החד-חוגי הרגיל יתקבלו על בסיס מקום פנוי.
1. סמינר יישומי: סמינר בו התלמידים יתנסו בעבודת מחקר מול יצירות האמנות עצמן. כשליש עד מחצית המפגשים ינוהלו כסמינר רגיל בכיתת הלימודים ואילו שאר המפגשים יתקיימו באופן יישומי מול יצירות אמנות מקוריות: בגלריה האוניברסיטאית, בגלריות ברחבי תל-אביב, או במוזיאונים. במידת האפשר ייערך הסמינר בחו"ל במימון החוג לכל תלמידי הסמינר.
2. אוצרות ומוזיאולוגיה: שני קורסים ייעודים למסלול החד-חוגי ולתוכנית המצטיינים שיונחו על-ידי מורה מוביל אוצר ובמסגרתם ייערכו מפגשים עם אנשי מקצוע בתחום האוצרות והביקורת.
3. כיתות אמן: שיעורים אלו יפגישו את הסטודנטים עם אמנים ישראליים מובילים ובהם ייחשף הסטודנט לתהליך היצירה והחשיבה המובילה אליה. במסלול החד-חוגי מתאפשר להשתתף בשתי כיתות אמן, וזאת על-מנת לחבר בין התיאוריה והפרקטיקה, הן מהבחינה האמנותית. והן מבחינת מקצועות האמנות היישומיים, כמו אוצרות. בהרשמה לכיתות האמן תינתן עדיפות לתלמידי המסלול החד-חוגי.
מסלול דו-חוגי (60 שעות)
תכנית זו מיועדת לתלמידים המעוניינים ללמוד בחוג נוסף באוניברסיטה לצד לימודיהם בחוג לתולדות האמנות. היקפה כמחצית משעות הלימוד במסלול החד-חוגי
מהלך הלימודים
הלימודים מושתתים על שיעורי מבוא פנוראמי, שיעורי ליבה, תרגילים, שיעורי בחירה חוגיים ושיעורי בחירה מחוץ לחוג ( במסלול החד-חוגי), סמינר מתודולוגי (פרוסמינר) וסמינרים מתקדמים. במהלך לימודי התואר הראשון ניתן להשתתף גם בסדנת אמן . הלימודים כוללים גם סיורי חובה להכרת אתרי האמנות ברחבי הארץ וביקורים במוזיאונים, בכפוף לדרישות הקורסים השונים.
"כלים שלובים" -שיעורי העשרה כלל אוניברסיטאיים – חובה
שיעורי מבוא פנורמיים כרונולוגיים – אמנות על ציר הזמן – שנה א'
שיעורי המבוא הפנורמיים הינם חובה לכל תלמידי החוג בשנה א', ומטרתם להקנות את מושגי היסוד של תולדות האמנות ואת הידע הכרונולוגי (ההתפתחותי) הכללי של תולדות האמנות למן העת העתיקה ועד ימינו. התוכנית כוללת שני שיעורי מבוא פנורמיים, כל אחד בן 2 ש"ס:
א. העת העתיקה: ממצריים העתיקה ועד סוף ימי הביניים (סמסטר א').
ב. העת החדשה: מהרנסנס ועד ימינו (סמסטר ב').
ההוראה בכל אחד משני שיעורי המבוא הפנורמיים תיעשה על-ידי מספר מרצים. כך ייחשפו התלמידים כבר בראשית לימודיהם לכל תחומי הלימוד שהחוג מציע, וזאת מפי כל מומחה בתחומו. השיעור הפנורמי ילווה בתרגיל קריאה (ראו בהמשך תחת "תרגילים").
שיעורי ליבה תמטיים שיעורי הליבה מהווים את היסודות העיוניים והתיאורטיים של לימודי תולדות האמנות ואת התשתית לקורסים מתקדמים (שיעורי הבחירה והסמינרים). בתוך מבחר שיעורי הליבה מוצע מדי שנה גם קורס באמנות גלובלית כנושא עצמאי שאינו מסונף למגמות ההיסטוריות.
במסלול החד-חוגי: מבין 17 שיעורי הליבה המוצעים, על הסטודנט להשתתף ב-16 שעורים (32 ש"ס), כפי שמפורט בטבלת תכנית הלימודים במסלול החד-חוגי.
במסלול הדו-חוגי: מבין 17 שיעורי הליבה המוצעים על התלמיד להשתתף ב-12 שיעורים (24 ש"ס) בהתאם למפורט בטבלת תכנית הלימודים במסלול הדו-חוגי בעמוד... יש לבחור לפחות בשני שיעורים בכל אחת מחמש התקופות ההיסטוריות, קרי: אמנות העת העתיקה, אמנות ימי-הביניים, אמנות האסלאם, אמנות הרנסנס, אמנות מודרנית-עכשווית (10 שיעורי ליבה בסה"כ). את שני שיעורי הליבה הנוספים להשלמת המכסה ניתן לבחור ללא הגבלה כלשהי.
בתוך מבחר שיעורי הליבה מוצע מדי שנה גם קורס באמנות גלובלית כנושא עצמאי שאינו מסונף למגמות ההיסטוריות. אם הסטודנט מעוניין ללמוד שיעורי ליבה נוספים מעבר למכסת שעות החובה של שיעור הליבה התמטיים (24 ש"ס), הוא רשאי לבחור בהם במסגרת מכסת שיעורי הבחירה.
תרגילים
במסגרת זו יוקנו לתלמידים כלי המחקר/הכתיבה האקדמיים של תולדות האמנות, אלו יתורגלו בכתיבת עבודות קצרות.
על התלמידים להשתתף בשנת הלימודים הראשונה בארבעה תרגילים (סה"כ 6 ש"ס):
א. שפת האמנות: התבוננות ותיאור כתוב של יצירות אמנות.
ב. יסודות הכתיבה האקדמית.
ג. שני תרגילי קריאה מלווים למבואות הפנורמיים: מאחר ומדובר במבואות המקיפים טווח זמן היסטורי רחב ביותר, הם ילוו בשני תרגילים שיתקיימו אחת לשבועיים, כל אחד בן 1 ש"ס ויחד 2 ש"ס. תרגילים אלו יוקדשו לקריאה מלווה של ספרות המחקר ולהעמקה בקבוצות עבודה קטנות יותר של הנושאים שיעלו במסגרת המבוא הפנורמי.
שיעורי בחירה בשיעורי הבחירה יילמדו באופן ממוקד ומעמיק נושאים המבוססים על תחומי המחקר היחודיים לחוג ולפקולטה. כמו כן, החוג מציע כיתות אמן החושפות את הסטודנט לתהליכי היצירה. תלמידי המסלול החג-חוגי יכולים להשתתף במהלך לימודיהם בשתי כיתות אמן, ואילו תלמידי המסלול הדו-חוגי בכיתת אמן אחת בלבד.
הקבץ לימודי צילום
בתוך מכלול שיעורי הבחירה ניתן לבחור במקבץ קורסים בנושא היסטוריה ותאוריה של הצילום.
כדי להתמקד בלימודי הצילום יש לבחור שיעורי בחירה בנושא בהיקף של 10-12 ש"ס.
תכנית לימודי הצילום זכתה בתחרות קרן מדעי הרוח , יד הנדיב.
סמינר מתודולוגי (פרוסמינר)
מטרתה של עבודת הפרו"ס היא הכנה לקראת כתיבת עבודת מחקר מתקדמת (סמינר). הפרו"ס יתמקד בבעיות
תיאורטיות ומתודולוגיות של תולדות האמנות.
על התלמיד להשתתף בסמינר מתודולוגי (פרוסמינר) בשנה ב ולהגיש בו עבודה כתובה.
סמינרים
מטרת הסמינר היא כתיבת עבודה מתקדמת. במסגרת זו יידרש התלמיד לסינתזה מקורית של ספרות המחקר.
הסמינרים ולהגיש במסגרתו עבודה כתובה וקובץ Word או PDF, בהתאם לדרישת המרצה.
במסלול החד-חוגי יש להשתתף בשלושה סמינרים ובסמינר יישומי (במוזיאונים, בגלריות, או בחו"ל). בחלק מהסמינרים יש להגיש עבודה כתובה מלאה, ובאחרים – רפראט (בהתאם למפורט בטבלה).
במסלול הדו-חוגי יש להשתתף בסמינר אחד ולהגיש עבודה כתובה מלאה.
שפות
במסלול החד-חוגי יש להגיע לרמת "פטור" באחת מארבע שפות: צרפתית, גרמנית, איטלקית או ספרדית. בכפוף לאישור יועץ התואר ניתן להמיר שפות אלה ביוונית, לטינית או ערבית.
בחינות מעבר
על התלמידים לעמוד בבחינת מעבר בכל שיעור או יחידת לימודים אחרת בתום שנת הלימודים או הסמסטר.
ציון גמר
ציון הגמר נקבע לפי שקלול ציוני הבחינות והעבודות שהתלמיד הגיש במהלך הלימודים.
שיעורים ותרגילים 80%
פרוסמינר וסמינר 20%
סיום לימודים
תלמיד שהשתתף בכל השיעורים, עמד בהצלחה בבחינות, מסר את כל העבודות הנדרשות וקיבל בהן ציונים חיוביים, ימלא את הטופס "בקשה לסיום לימודים" במדור "מידע אישי לתלמיד" שבאתר האינטרנט של האוניברסיטה.
המסלול להוראת תולדות האמנות
מיועד לבוגרי החוג לתולדות האמנות במסלול החד-חוגי והדו-חוגי המעוניינים להורות בביה"ס העל-יסודי.
הלימודים מתקיימים בביה"ס לחינוך במשך שנתיים.
אחריות מנהלית (וכתובת לבירור פרטים): מזכירות היחידה להכשרה להוראה; טלפונים: 03-6408460, 03-6406045
פרטים נוספים בידיעון ביה"ס לחינוך.