לימודי תעודה

 

לימודי תעודה באוצרות ובמוזיאולוגיה, מיסודו של פרופ' מרדכי עומר ז"ל, שעמד בראשם עד לפטירתו בשנת 2011, מתקיימים בפקולטה לאמנויות של אוניברסיטת תל-אביב מאז שנת 1984.

לימודים אלה כוננו ביוזמתם ובמעורבותם הישירה של אבנר שלו, ראש מינהל התרבות לשעבר, ד"ר מרטין וייל, מנהל מוזיאון ישראל לשעבר, יהודית ענבר, מנהלת המחלקה למוזיאונים לשעבר, ופרופ' מרדכי עומר ז"ל, שהיה חוקר ומרצה בחוג לתולדות האמנות ואוצר הגלריה האוניברסיטאית. זכות ראשונים בתכנון הלימודים ובהנחייתם שמורה לאלישבע כהן ז"ל, יו"ר מועצת המוזיאונים לשעבר, שהייתה ממייסדי מוזיאון ישראל ואוצרת ראשית במוזיאון.

הלימודים נועדו לענות על דרישת חוק המוזיאונים שנתקבל בכנסת בשנת תשמ"ג - 1983, המחייבת את המוזיאונים להעסיק כוח אדם מקצועי בתחום האוצרות, שיהיה אחראי על ניהול האוספים, הפקת התערוכות והפעילויות הנלוות אליהן (ימי עיון, הדרכות וכיוצא בזה(.

התכנית מוכרת על-ידי משרד  התרבות והספורט, מינהל התרבות, המחלקה למוזיאונים ולאמנות פלסטית.

עד כה סיימו את לימודיהם שמונה עשר מחזורי בוגרים, שרבים מהם זכו להשתלב ואף נושאים בעמדות מפתח במוזיאונים השונים ברחבי הארץ.

 

 

לאתר התכנית 

 

התכנית לא תיפתח בשנה"ל תשע"ח

מטרת הלימודים ומידע כללי

 

מטרת הלימודים להקנות ידע מקצועי  ותיאורטי ולהכשיר אוצרים לעבודה במוזיאונים. בד בבד אמורים לימודים אלה לקדם את כישורי האוצר במוזיאון ולפתחם וכן להקנות תשתית מקצועית, עיונית ומעשית לעובד המוזיאון. זאת על-מנת לממש את תפקודו של המוזיאון כמרכז יצירתי בחיי החברה, שבתוכה ולמענה הוא פועל, ולשפרו.

 

הלימודים ניתנים ליישום במוזיאונים העוסקים בתחומי התרבות והמדע השונים כגון אמנות, ארכיאולוגיה, היסטוריה, יודאיקה, מדעים מדויקים ומדעי-החיים.


מערכת הלימודים מורכבת משיעורים ומתרגילים עיוניים ומעשיים בתחומים הבאים:  בניית אוסף, הכנת תערוכה, מינהל וכוח אדם, מחקר ויישומו בעבודה המוזיאלית, גישות עכשוויות במחקר המוזיאונים בארץ ובעולם, אתיקה והיבטים משפטיים. כן סוקרת התכנית את התפתחות המוזיאונים ואדריכלותם בתקופות השונות. תכנית הלימודים שמה דגש על תפישת המוזיאון כאמצעי חינוכי, ועל בעיות מתודולוגיות ודידקטיות של חינוך במוזיאון. התכנית כוללת גם סיורים מודרכים במוזיאונים, שבמהלכם נפגש התלמיד עם אתגריהם והישגיהם של המוזיאונים השונים ברחבי הארץ ומתמודד עמם.


הלימודים נמשכים שנתיים. שלושת הסמסטרים הראשונים כוללים לימודים עיוניים, והם מתקיימים בימי ג' או ד' לסירוגין בשעות  - 10:00-16:00 בגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר.  הסמסטר הרביעי מוקדש לעבודה מעשית במוזיאון, המתמקדת בנושא המוצע על-ידי המוזיאון בהתחשב בהעדפותיו של התלמיד. בסוף התקופה מגיש המוזיאון חוות דעת על עבודתו של התלמיד. 

תנאי קבלה

ללימודי תעודה באוצרות ובמוזיאולוגיה מתקבלים מועמדים בעלי תואר ראשון, שתחום התמחותם רלוונטי לפעילות המוזיאון, כמו היסטוריה, ארכיאולוגיה, מדעים, אמנות, אדריכלות ועיצוב, מדעי הרוח ומדעי החברה.  המועמדים חייבים בראיון אישי בפני ועדת הקבלה.

תלמידים חדשים מתקבלים אחת לשנה.

 

מבנה הלימודים

במהלך הלימודים מקיפה התכנית נושאים מהיבטי האוצרות והמוזיאולוגיה השונים הכרוכים זה בזה, והוראתם מתפרשת על פני הסמסטרים השונים:

התערוכה חינוך ומוזיאון
האוסף הפרוגרמה
היסטוריה ואדריכלות של מוזיאונים התמחויות
מחקר וכתיבה ימי סיור
מינהל וכוח אדם עבודה מעשית בשטח

 

 

דרישות מסלול הלימודים

 

קבלת תעודת גמר מותנית בעמידה בדרישות הבאות:

  1. נוכחות בשיעורים, בסיורים ובסדנאות.
  2. עמידה בדרישות הקורסים השונים: תרגילים, עבודות וכדומה.
  3. כתיבת עבודת גמר בתחום התמחותו של התלמיד. אופי העבודה מחקרי ונושאה נבחר על-ידי התלמיד באישור ראש התכנית  ובהנחיית צוות החונכים.
  4. ביצוע התמחות מעשית במוזיאון, בהיקף  84 שעות  אקדמיות (שקול למספר שעות הלימודים בסמסטר).

 

 

ציונים

 

הקורסים החייבים בציון: התערוכה, היסטוריה ואדריכלות של מוזיאונים, מוזיאולוגיה: מחקר וכתיבה, האוסף, חינוך ומוזיאון, מינהל וכוח אדם, עבודה מסכמת.

ביתר הקורסים (ראה "רשימת השיעורים בתכנית") יצוין "השתתף ומילא חובותיו" (לא נדרש ציון).

 

ציון הגמר יחושב כדלהלן:

- הקורסים - התערוכה, היסטוריה ואדריכלות של מוזיאונים, מוזיאולוגיה: מחקר וכתיבה, האוסף.  - 10%

- הקורסים - חינוך ומוזיאון, מינהל וכוח אדם.  - 5%  

- עבודה מסכמת (עבודת גמר)  - 50%

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>