ד"ר יאיר ליפשיץ

חוג לאמנות התיאטרון סגל אקדמי בכיר
ד"ר יאיר ליפשיץ

מידע כללי

Yair Lipshitz is a Senior Lecturer at the Department of Theatre Arts in Tel Aviv University.
 

Yair's main field of research is the various intersections between Theatre, Performance and Jewish religious traditions. Other fields of interest include Performance and Religion, early modern theatre and drama, and the body in performance.

His book, "The Holy Tongue, Comedy's Version: Intertextual Dramas on the Stage of 'A Comedy of Betrothal'," was published (in Hebrew) by Bar-Ilan University Press, as part of the “Interpretation and Culture” series. His second book, "Embodied Tradition: Essays on Jewish Theatre" (in Hebrew) was published by Ben Gurion University Press. He has also published papers dealing with a variety of topics, from Jewish-Italian theatre in the Renaissance to to the reception of King Lear and Salome in modern Hebrew theatre, and from messianic time in Jewish drama to the queering of Scripture in Angels in America.

Teaching

 

קורות חיים

HIGHER EDUCATION

1997-2000       B.A. (Summa cum Laude), Theatre Studies, Tel-Aviv University.

2000-2004       M.A. (Summa cum Laude), Theatre Studies, Tel-Aviv University.

2006-2011        Ph.D. Studies, Theatre Studies, Tel-Aviv University.

2011-2013        Mandel Post-Doctoral Fellow. Scholion, Interdisciplinary Research Center in Jewish Studies. Hebrew University of Jerusalem. 

 

ACADEMIC APPOINTMENTS

2013-Present  Department of Theatre Arts, Tel Aviv University. Faculty Member (Senior Lecturer).

Research Interests

Jewish, Hebrew, and Israeli theatre; theatre and Judaism; performance and religion; the body in performance; early modern drama

פרסומים

Books

1. Lipshitz, Yair. The Holy Tongue, Comedy's Version: Intertextual Dramas on Stage in "A Comedy of Betrothal". Ramat-Gan: Bar Ilan University Press ("Interpretation and Culture" Series), 2010. [Hebrew].

ליפשיץ, יאיר. לשון הקודש, גרסת הקומדיה – דרמות אינטרטקסטואליות על במת "צחות בדיחותא דקידושין". רמת גן: הוצאת אוניברסיטת בר-אילן (סדרת "פרשנות ותרבות"), 2010.

2. Lipshitz, Yair. Embodied Tradition: Theatrical Performances of Jewish Texts. Beer Sheva: "Heksherim" Institute, Ben Gurion University and Dvir ("Critical Mass" Series), 2016. [Hebrew]

ליפשיץ, יאיר. מסורת מגולמת בגוף: עיונים ביצירות תיאטרון יהודיות. באר שבע: הוצאת אוניברסיטת בן גוריון (סדרת "מסה קריטית"), 2016.

 

Articles in Journals

1. Dinur, Na'ama, Yair Lipshitz and Hizky Shoham. "From Nezer to Yetzer: On the Cultural Function of the Nazirite's Hair in Rabbinic Literature." Jerusalem Studies in Jewish Folklore 24-25 (2007). pp. 33-67. [Hebrew]

דינור, נעמה, יאיר ליפשיץ וחזקי שוהם. "מנזר ליצר – תפקודו התרבותי של שיער הנזיר בספרות חז"ל." מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי כ"ד-כ"ה (2007), עמ' 33-67.

2. Lipshitz, Yair. "The Stage as a Space for Midrash: Theatre and the Jewish Hermeneutic Project." Assaph: Studies in the Theatre 22-23 (2008). pp. 11-23.

3. Lipshitz, Yair. "Embodied Redemption: Past, Future and Acting in Habima's The Golem." Reshit 1 (2009). pp. 279-304. [Hebrew]

ליפשיץ, יאיר. "גאולה מגולמת בגוף: עבר, עתיד ועבודת השחקן בהצגת 'הגולם' של הבימה." ראשית 1 (2009), עמ' 279-304.

4. Lipshitz, Yair. "Performance as Profanation: Holy Tongue and Comic Stage in Tsahut bedihuta deqiddushin." Renaissance Drama 36-37 (2010), pp. 125-156.

5. Lipshitz, Yair. "The Jacob Cycle in Angels in America: Re-Performing Scripture Queerly." Prooftexts: A Journal of Jewish Literary History 32:2 (2012), pp. 208-238.

6. Lipshitz, Yair. "Scrolls and Scandals: The Ritual Object as Stage Prop in God of Vengeance." Theatre Survey 54:2 (2013), pp. 231-253.

7. Lipshitz, Yair. “The Clown's Lost Twin: Messianic Moments in Hanoch Levin's Drama." Modern Drama 56:2 (2013), pp. 232-249.

8. Lipshitz, Yair. "Play." Mafte'akh: Lexical Review of Political Thought 8 (2014), pp. 121-148. [Hebrew]

ליפשיץ, יאיר. "משחק." מפתח: כתב עת לקסיקלי למחשבה פוליטית 8 (יולי 2014), עמ' 121-148.

9. Lipshitz, Yair. "'What will ye see in the Shulamite?': Theatre, Pastoral, and the Spatialization of the Song of Songs in Zionist Culture." Theory and Criticism 43 (2014), pp. 157-181. [Hebrew]

ליפשיץ, יאיר. "'מה תחזו בשולמית?': תיאטרון, פסטורלה, ומרחוב שיר השירים בתרבות הציונית." תיאוריה וביקורת 43 (2014), עמ' 157-181.

10. Lipshitz, Yair. "Biblical Shakespeare: King Lear as Job on the Hebrew Stage." New Theatre Quarterly 31:4 (2015), pp. 359-371.

11. Lipshitz, Yair. "The City Square in the Performance of Taanit: From Rabbinic Space to Contemporary Jerusalem." Journal of Levantine Studies 5:1 (2015), pp. 59-81.

12. Lipshitz, Yair. "'This is a Historical Israeli Play': Spectatorship, Ownership, and the Israeli Localizations of Salomé." Theatre Research International 42:3 (2017), pp. 248-263.

13. Lipshitz, Yair. "Theatre's Messianic Temporalities in I.L. Peretz's At Night in the Old Marketplace." Modern Jewish Studies (forthcoming).

 

Chapters in Books

1. Lipshitz, Yair. "The Dybbuk's Body: Traditions, Revolutions, Crises." "Do Not Chase Me Away": New Studies on the Dybbuk. Eds. Shimon Levy and Dorit Yerushalmi. Tel-Aviv: Tel-Aviv University Press, 2009. pp. 137-162. [Hebrew]

ליפשיץ, יאיר. "גופו של הדיבוק: מסורות, מהפכות, משברים." אל נא תגרשוני: עיונים חדשים ב"הדיבוק". עורכים: דורית ירושלמי ושמעון לוי. תל-אביב: ספרא ואוניברסיטת תל-אביב, 2009. עמ' 137-162.

2. Lipshitz, Yair. "'The Dead Should Not Be Excluded From Any Celebration': The Queer Body's Lamentation in Tony Kushner's Angels in America and A Dybbuk." Fleeting Dreams and Possessive Dybbuks: On Dreams and Possessions in Jewish and Other Cultures. Eds. Rachel Elior, Yoram Bilu, Yair Zakovitch and Avigdor Shinan. Jerusalem: Magnes, 2013. pp. 393-412. [Hebrew]

ליפשיץ, יאיר. "'את המתים אין להדיר מאף חגיגה': קינת הגוף הקווירי ב'מלאכים באמריקה' ו'דיבוק' לטוני קושנר." כחלום יעוף וכדיבוק יאחז: על חלומות ודיבוקים בישראל ובעמים. עורכים: רחל אליאור, יורם בילו, יאיר זקוביץ ואביגדור שנאן. ירושלים: מאגנס, 2013. עמ' 393-412.

3. Lipshitz, Yair. "The Poetics, Politics and Performance of Halakhah in Hasfari's Trilogy (Kiddush, Chametz, Shiveah)." Second View: Israeli Drama Revisited. Eds. Zehava Caspi and Gad Kaynar. Be'er Sheva: Ben Gurion University Press, 2013. pp. 321-342. [Hebrew]

ליפשיץ, יאיר. "הפואטיקה, הפוליטיקה והפרפורמנס של ההלכה בטרילוגיה של הספרי ('קידוש', 'חמץ', 'שבעה')." צפייה חוזרת: עיון מחודש במחזאות מקורית. עורכים: זהבה כספי וגד קינר. באר שבע: הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2013. עמ' 321-342.

4. Lipshitz, Yair. "The Angels and the Bambah: Halakhah and Performance Theories." Halakhah as Event. Ed. Avinoam Rosenak. Jerusalem: Magnes and Van-Leer Institute, 2016. pp. 134-174. [Hebrew]

ליפשיץ, יאיר. "המלאכים והבמבה: הלכה ותיאוריות של פרפורמנס." ההלכה כהתרחשות. עורך: אבינועם רוזנק. ירושלים: מאגנס ומכון ון-ליר, 2016. עמ' 131-174.

5. Lipshitz, Yair.  “The Dybbuk, The Golem, and Rabban Yohanan ben Zakkai: Repertorial Intertextuality in Nathan Bistritzky’s On This Night.” Habima – New Studies on National Theatre. Eds. Gad Kaynar, Dorit Yerushalmi and Shelley Zer-Zion. Tel-Aviv: Resling, 2017. pp. 403-381. [Hebrew]

ליפשיץ, יאיר. "הדיבוק, הגולם, ורבן יוחנן בן זכאי: אינטרטקסטואליות רפרטוארית בבליל זה לנתן ביסטריצקי." הבימה – עיונים חדשים בתיאטרון לאומי. עורכים: גד קינר, דורית ירושלמי ושלי זר-ציון. תל אביב: רסלינג, 2017. עמ' 381­-403.

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive