הארכיון לתיעוד ולחקר האמנות בישראל ע"ש משה ציפר

כרטיס ביקור
הארכיון פתוח לקהל בתיאום מראש, או טלפוני או דרך הדוא"ל
 
מיקום: בניין ספרית וינר ע"ש קרולין ויוסף גרוס, קומה ב'.
 
מנהל: ד"ר יוסף הנדלר
 
רכזת ארכיון: ורד דרורי

מייסדת: פרופ' גילה בלס
 
טלפון: 03-6406734
 
פקס: 03-6406723
 
 
כתובת לדואר:

ארכיון בית ציפר, הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל אביב, ת.ד. 39040 רמת אביב, ת"א 6997801

הארכיון לתיעוד ולחקר האמנות בישראל ע"ש משה ציפר הנו חלוץ הארכיונים לאמנות בארץ ונחשב לאחד המוסדות המרכזיים בתחום. יחודו ויתרונו כגוף הפועל בתוך מוסד אקדמי, שאינו עוסק באיסוף החומר ושימורו בלבד, אלא גם יוזם תחקירים ומעודד מחקרים. התיעוד עצמו מבוצע אף הוא בדרך שיטתית מדעית, במגמה ליצור תשתית למחקר מעמיק. הארכיון מספק שירותים לסטודנטים, תלמידי תיכון, מרצים, חוקרים, אוצרים, אמנים ומבקרי אמנות מכל רחבי הארץ ומכל המוסדות. ספרית העיון של הארכיון פתוחה לכל מי שמתעניין בהיבטים שונים של האמנות הישראלית וכוללת קטלוגים עדכניים מהתערוכות של רוב המוזיאונים בארץ. 


הארכיון עוסק בהיסטוריה המקומית של האמנויות החזותיות (ציור, פיסול, צילום, מיצב, מיצג, וידאו ומולטי-מדיה) מראשית המאה הנוכחית ועד היום. הארכיון כולל תיקי אמן (מונוגרפיות); תיקים על קבוצות ואגודות של אמנים, מושבות ומרכזי אמנים (צפת, עין הוד וכדומה); תיקי תערוכות קבוצתיות בארץ ובחו"ל; תיקים על בתי ספר לאמנות, מוזיאונים, אספנים וגלריות; וכמו-כן תיקים על נושאים כלליים כגון: יחסי האמנים וארגוניהם עם הממסד לסוגיו השונים; מעורבות של אמנים בחיי החברה והמדינה; בעיות אידיאולוגיות ואסתטיות; ביקורת האמנות בארץ; חינוך ואמנות; השפעות היסטוריות, אזוריות ובינלאומיות על האמנות הישראלית ועוד. התיקים מכילים גם עבודות מחקר שנעשו בנושאים השונים.

 

 

שיתוף פעולה עם מערכת הלימודים האקדמית

תלמידי הקורסים על אמנות ישראלית מתוודעים בצורה מאורגנת (ביקור עם מורה) לנתוני הארכיון ואפשרויותיו, ומתנסים בעבודת שדה מחקרית: תחקירים, ראיונות יזומים, ואיסוף חומר שיטתי על אמנים, תערוכות וכיוב'. מרכזת הארכיון, גב' ורד דרורי עומדת לרשות החוקרים ומייעצת להם. בסוף המחקר החוקרים מעבירים עותק לארכיון ובדרך זאת הפעילות מתקיימת במסלול דו-סיטרי: הארכיון מעמיד את חומריו כתשתית למחקר והחוקר מעשיר את הארכיון ומרחיב את המצע למחקר עתידי. 


תרומת מפעל הפיס לקטלוג ממוחשב 


 

הודות למענק נדיב של מפעל הפיס, החל במאי 2015 פרויקט מחשוב של חומרי הארכיון ובניית קטלוג במרשתת (אינטרנט) הנכלל בקטלוג הספריות הכלל-ארצי "אלף". פרוייקט זה מהווה נקודת מפנה בהנגשת אוספי הארכיון לקהל הסטודנטים, החוקרים וציבור שוחרי האמנות באשר הם. למעלה מ-600 פריטים נחשפו עד כה לקהל הרחב באמצעות מנוע החיפוש דעת"א של ספריית אוניברסיטת ת"א, ותהליך הקיטלוג נמשך כל העת, במקביל לזרימת החומרים לארכיון. 

תיקי אמן

תיקי נושא

לקטלוג ממוחשב של אמנות בישראל ע״ש משה ציפר, תרומת מפעל הפיס

אפשרויות גישה אחרות:
cenlib.tau.ac.il/remote-access

או דרך אתר הספריות באתר אוניברסיטת תל-אביב:
libraries.tau.ac.il

 

תולדות הארכיון
הפסל משה ציפר - חייו ויצירתו - גילה בלס

 

 

 

תמונות:

 

גן הפסלים של בית ציפר בצפת, פסל, משה ציפר

 

דגם לפסלבגן העיר צפת, אמהות,  משה ציפר

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>