דוקטורנטים - נמרוד סרוק

נמרוד סרוק
ביה"ס לאדריכלות ע"ש דוד עזריאלי

 

ביה"ס לאדריכלות ע"ש דוד עזריאלי

התמודדות עם אתגר עומס התנועה העירוני במבחן מרקם החיים בעיר

מנחים: פרופ' שלמה הבלין, פרופ' אפרת בלומנפלד ליברטל


נמרוד, נשוי ואב לשלושה ילדים, עובד בחברות סטארט-אפ כראש תחום אלגוריתמיקה, ומתמחה בבעיות של התאמת היצע וביקוש במרחב בזמן אמת, ובתורת הגרפים. נמרוד התחיל לחקור תנועה אנושית כבר במהלך התואר הראשון אותו השלים בביה"ס לאדריכלות של אוניברסיטת תל אביב, במהלך התואר השני שגם אותו השלים בבית הספר לאדריכלות באונ' ת"א בהנחיית פרופ' אפרת בלומנפלד ליברטל, הרחיב את ידיעותיו בתחום זה ואף פרסם מאמר ראשון בנושא. במהלך הדוקטורט פרסם 4 מאמרים נוספים וכן פרק בספר. 


הדוקטורט של נמרוד חוקר את עומס התנועה העירוני תוך שימת דגש על השפעתו על איכות החיים בעיר, מתוך תפיסה של העיר כמערכת מורכבת המתפתחת דרך איזון דינמי. 

המחקר מתמקד בתנועה העירונית כגורם מרכזי בחוויה העירונית ובאיכות החיים בעיר. בעוד שבעבר נפח התנועה העירוני נקבע בהתאם לראשיות הרחוב ולשימושי הקרקע בו, עם התפתחות הטכנולוגיה והופעת אפליקציות ניווט, נפח התנועה כבר אינו תלוי בגורמים אלו אלא בעיקר במזעור זמן הנסיעה לכלי רכב בודד. לכן, המחקר עוסק בזיהוי וניתוח צווארי בקבוק בתנועה עירונית בזמן אמת ובחינת אופנים שונים לשימוש מתכננים עירוניים בידע זה. זאת, מתוך הבנה כי הכלים הסטטיים אשר שימשו מתכננים עירוניים להתאמת נפח התנועה ברחוב, כגון קביעת שימושי הקרקע, נפחי הבינוי ורוחב הרחוב כבר אינם רלוונטים בעולם בו החלטות מתקבלות על סמך מידע המנותח בזמן אמת. על כן, בבסיס המחקר עומד הרעיון כי על מנת להשאיר את התכנון העירוני כרלוונטי בקביעת אופן הערים, זאת תוך מתן משקל לשיקולים רחבים כמו הוגנות תחבורתית והאופי עירוני, עליו להתאים עצמו למציאות המשתנה ולאמץ אף הוא כלים מבוססי מידע בזמן אמת.  


“When apps rule the road - the proliferation of navigation apps is causing traffic chaos. It’s time to restore order.”
 Jane Macfarlane 


המחקר טוען כי זיהוי, תעדוף וניתוח צווארי בקבוק זמן אמת, עשויים לאפשר למתכננים העירוניים להחזיר לעצמם את השליטה באופי העירוני של המרחב, תוך קביעת נפח התנועה בכל רחוב בכל רגע נתון. בין הכלים העיקריים של העיר לשלוט בנפחי התנועה בכל רחוב, קיימים אגרות גודש חכמות ומערכת ניהול רמזורים בזמן אמת. שימוש בכלים אלו, יאפשר למתכננים לקבוע כיצד נכון לחלק את התנועה בעיר, על סמך שיקולים רחבים כמו הוגנות תחבורתית ואופי הרחוב. מטרת המחקר אם כן, היא להציג כלים שיאפשרו למערכות ניהול תנועה עירוניות להתייחס לשיקולים תכנוניים רחבים, זאת מבלי לוותר על היותם אלטרנטיבה לאפליקציות ניווט מבחינת יעילות תחבורתית. התוצאות והאלגוריתמים שפותחו פורסמו כקוד פתוח, תוך תקווה לקדם מחקר נוסף בתחום ולהגביר את המעורבות העירונית בניהול התנועה העירונית בפועל.
 

 

 

לחצו כדי לחזור לעמוד הדוקטורנטים

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>