פאנל מאסטרנטים (טל אבידן, מירה–בל גזית וליאור פרלשטיין)

מפגש מיוחד ואחרון במסגרת סדרת הקולוקוויום המחלקתי

19 ביוני 2023, 18:15 - 19:45 
213, בניין מכסיקו, אוניברסיטת תל אביב 
ללא תשלום
פאנל מאסטרנטים (טל אבידן, מירה–בל גזית וליאור פרלשטיין)

Svankmajer’s Darkness/Light/Darkness: Animation Bound to Immobility (Tal avidan)

As we understand from Eisenstein’s theorization on metamorphosis, metamorphosis can go against logical developments and the illusion of physical space - it can serve as a subversive element. Therefore, Darkness/Light/Darkness tells a different story. It is not a story of subversiveness, but a pessimistic point of view on the limited freedom of the animator and his animation. It doesn’t show a free-form animation which is free to assume any form and thus breaking the boundaries of space and definition, but one which is bound to those boundaries. One in which movement is limited. And when movement is limited in animation there are certain consequences.
 
 
טל אבידן הוא בעל תואר ראשון בהצטיינות בקולנוע ופסיכולוגיה באוניברסיטת תל-אביב. כיום לומד תואר שני בביה״ס לקולנוע וטלוויזיה ע״ש סטיב טיש באוניברסיטת תל-אביב.
 
 

מרעיון, דרך החיים עצמם ועד עבודת המחקר: קולנוע אוטואימיוני (מירה–בל גזית)

בהרצאה תתייחס מירה-בל גזית לדרך מבחירת הרעיון למחקר ועד למחקר עצמו, וכן תציג את עבודת המחקר שלה (בכתיבה). עבודת המחקר - "אוטואימוניות קולנועית: שימור או הרס?" - עוסקת בהיעשות של סרטי אוונגרד, שתחילתה בסרטי קולנוע ידועים שעוברים שינוי, מטמורפוזה, תחת ידיהם של יוצרי סרטים. סרטים אלו מצויים בשוליים של העשייה האוונגרדית הקולנועית, כחלק מפרקטיקת ה-"Process Cinema". מירה-בל בוחנת אנלוגיה בין היעשות סרטים אלו, לבין היעשות אוטואימוניות ביו-רפואית. אנלוגיה זו, לטענתה, מאפשרת נתיב חשיבה אפשרי ומעניין שיתרום לניתוח הסרטים האמורים, נתיב שנע על רצף שבין הרס עצמי לבין שימור עצמי, בין איום להזדמנות. בנוסף להישענות על טקסטים תיאורטיים, הרחבתם ויישומם, מתחקה מירה-בל אחר תהליך היצירה וחושפת אותו תוך הנכחה של היוצרים באמצעות ראיונות, הרצאות, כתיבה שלהם וציטוטים מדבריהם בטקסטים שונים. בין הסוגיות שנדונות במחקר: יצירה, חתרנות והתנגדות; טשטוש גבולות מדיומליים ואתיים; מרכז מול פריפריה; והיברידיות.

 

מירה-בל גזית היא סטודנטית לתואר שני במסלול המחקרי של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה ע"ש סטיב טיש. בוגרת לימודי תואר ראשון ושני (בהצטיינות) במשפטים, עורכת דין ומרצה בתחום זכויות נשים בעבודה ושוויון הזדמנויות בעבודה. 

 

טמפורליות וקריסטלים בקולנוע של דיוויד לינץ' (ליאור פרלשטיין)

העולמות הקולנועיים של דיוויד לינץ' (Lynch) יוצרים תחושת זמן מערערת. מחד הם מקובעים אל זמן עשייתם ההיסטורית-חומרית, ומאידך, ממקמים את הצופה והדמויות בעמדת קצה של תעייה, שבה הבחנות משתבשות ונוצרים נרטיבים מורכבים ותפיסות זמן מקבילות. בעבודת הגמר שלי, אעסוק בדרכים בהן לינץ' משחק עם מבני ידע וזמן ואתמקד בעבודותיו המאוחרות (1990-2017). בתקופה זו, הדימוי הקולנועי הלינצ'י יוצר הבדלים פנימיים שמובילים להסתבכותן של תפיסות הקשורות לזמן, נרטיב, מוות ואתיקה, ומכונן יחסים דיאכרוניים בין היצירות כיקום לינצ'י. בהרצאתי אתמקד בדוגמאות מהסדרה טווין פיקס: החזרה, תוך ניסיון לראות בתוך התהום, הן הנרטיבית הן האונטולוגית, שאליה היצירה מוליכה את דמויותיה ואת הצופות והצופים.

 

ליאור פרלשטיין הוא בוגר תואר ראשון בהצטיינות לקולנוע וטלוויזיה מביה''ס לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש באוניברסיטת תל-אביב. מאמרו פורסם בכתב העת "פס-יצירה". בתואר השני, זכה במלגת הפריפריה, במענק מחקר וקיבל את אות מצטיין הדיקאן לשנת תשפ''א ושנת תשפ''ב. מחקריו עוסקים בזיקות שבין פילוסופיה לקולנוע, בזמן קולנועי ובאתיקה של התמונות הנעות.

 

אוצר: ד״ר אוהד לנדסמן

עוזרת הוראה: גב׳ שירה חייט

 

 
 
 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>