רודולף ארנהיים וההיסטוריה של התיאוריה הקולנועית, 1925-1999
ביה"ס לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש מזמין אתכם.ן להרצאה נוספת בסדרת הקולוקוויום של סמסטר א', תשפ"ה בהנחייתו של ד"ר דורון גלילי, אוניברסיטת שטוקהולם
תקציר ההרצאה:
הפסיכולוג, המבקר והחוקר הגרמני רודולף ארנהיים נחשב לאחד המחברים החשובים בהיסטוריה של לימודי הקולנוע. ספרו "קולנוע כאמנות" (Film als Kunst) משנת 1932 הפך לטקסט מפתח בגישות הפורמליסטיות לקולנוע ובתיאוריה הקולנועית הקלאסית בכלל. אך מלבד ספר זה, המבטא את השקפותיו של ארנהיים על תפיסה חזותית בקולנוע ואת התנגדותו המפורסמת לסרטים מדברים, ארנהיים יצר גם את אחד מגופי העבודה הייחודיים ביותר בלימודי קולנוע: החל מכתביו המוקדמים כמבקר קולנוע ברפובליקת וימר ב1925 וכלה בקריירה הארוכה שלו כהיסטוריון אמנות בארה"ב, הוא כתב לאורך יותר מ-75 שנה על קולנוע, צילום, רדיו, טלוויזיה, ציור, פיסול, אדריכלות, ווידאו דיגיטלי. הרצאה זו בוחנת כיצד הגותו של ארנהיים על הקולנוע התפתחה במהלך המאה ה-20, מציגה את האופנים בהם אי אפשר לסכמה כתיאוריה פורמליסטיות בלבד, ושמה את רעיונותיו בדיאלוג עם תיאוריות של הוגים קלאסיים ועכשוויים. בכך, אטען כי חשיבות כתביו של ארנהיים אינה רק היסטורית אלא נוגעת בכמה מהאתגרים המשמעותיים של מחקר הקולנוע והמדיה היום.
על המרצה:
דורון גלילי הוא עמית מחקר במחלקה ללימודי מדיה באוניברסיטת שטוקהולם. הוא בוגר החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב ודוקטור לקולנוע ומדיה מאוניברסיטת שיקגו. הוא מחבר הספר Seeing by Electricity: The Emergence of Television, 1878-1939 (הוצאת אוניברסיטת דיוק, 2020).
אוצר: ד״ר אוהד לנדסמן
עוזרת הוראה: גב׳ רותם זודמן