דוקטורנטים - רן בראון
זהויות בתנועה: ביקורת הישראליות ביצירות מחול עכשווי בישראל
מנחה: פרופ' דפנה בן-שאול
המחקר שלי עוסק בזהות ישראלית כפי שהיא מגולמת בתשע יצירות מחול עכשווי, שנוצרו במהלך העשור השני של המאה ה-21 בידי כוראוגרפים עצמאיים בישראל, אשר מתבוננים באופן ביקורתי, מבעד למחול ובכליו, בזהות הלאומית הקולקטיבית התואמת את שיוכם הראשוני: זהות ישראלית יהודית/ערבית. המחקר מתמקד בשלושה צירי זהות שאותם אני מזהה כהיבטים מרכזיים של העיסוק הביקורתי בזהות הבולטים במחול עצמאי עכשווי ובקורפוס הנבחר: ראשית, סוגיית השייכות למקום, ובפרט האופן שבו תפיסת המקום מהווה נדבך משמעותי בהבניית הגוף והזהות הישראליים, ובמסגרתה דיון בארכיון (2014) מאת ארקדי זיידס; Come Jump with Me (2015) מאת יוסי ברג ועודד גרף; ולוקאלי (2016) מאת איריס ארז. שנית, דיון במיליטריזם ותפיסות הגמוניות של גבריות (לבנה) כגורמים מכוננים בזהות גברית-ישראלית, ובו נכללות היצירות הגבעה (2012) מאת רועי אסף; תמיד זה כאן (2016) מאת עדי בוטרוס; ופולחן האביב (2017) מאת יוסי ברג ועודד גרף. לבסוף, דיון באוריינטליזם והיברידיות כגורמים מהותיים בהבניית זהות אתנית נשית בישראל כפי שהיא עולה ביצירות המחול זורחות (2016) מאת שירה אביתר; פולחן האביב של פאריד אל אטרש (2017) מאת אורלי פורטל; ו- سحر داوني – Do Not Title Me (2020) מאת סחר דאמוני.
כל היצירות הנידונות במחקר המוצע מערבות באופן מורכב, פרדוקסלי או דיאלקטי, בין היבטי זהות. בכולן נוכחת הנטייה לחתור תחת האופנים שבהם התרבות הישראלית מגולמת בגוף, באמצעות המנגנונים האמנותיים הייחודיים של מחול בימתי (concert dance) עכשווי. לכולן משותפת תפיסה מורכבת של גילום-בגוף: דרך הדפוסים הכוריאוגרפים שמעצבים את תנועתו, הגוף מייצג ומייצר בהן דיאלוג ביקורתי, אסתטי ופוליטי עם הזהות הישראלית ונקשר בעיקר בשיוך לאומי, אתני ומגדרי על הבמה ומחוצה לה. בכוונתי להראות כיצד היצירות הנידונות חותרות תחת תפיסת הזהות הישראלית כזהות אחידה המשמרת הנחות יסוד לאומיות, ומציגות לחלופין זהות המתעצבת ונפרמת בתוך הקשרים תרבותיים – זהות נזילה, בת־כלאיים, שיש לה כוח כקטגוריה מחוללת, המייצרת פיצולים והסתעפויות בהבנת מקום, מגדר ואתניות והצטלבויותיהן עם סוגיית הלאום.
רן בראון הוא ראש מגמת המחול בתיכון הארצי לאמנויות "תלמה ילין". מבקר מחול בעיתון "הארץ". החל את דרכו המקצועית בסדנה למחול בניהולה של יהודית ארנון, רקד בלהקת המחול "מוזע" בתל אביב וביצירותיהם של כוריאוגרפים עצמאיים. בוגר התוכנית הבינתחומית באומנויות לתואר שני באוניברסיטת תל אביב, עבודת התזה שלו עסקה בבינתחומיות, ידע וביקורת בתהליכי יצירה כוריאוגרפיים. רן הוא מייסד כתב העת המקוון מעקף, ועורך הספר מקום לפעולה: כוריאוגרפיה עכשווית בתיאוריה ובמעשה.
לחצו כדי לחזור לעמוד הדוקטורנטים