דוקטורנטים - דורית גילון-פיסטינר

בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש

בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש 

"גועל, בזות ובושה: ייצוג הגוף השמן של כוכבות קומיות במדיה ובקולנוע הפוסט-פמיניסטיים האמריקאיים" 
מנחה: פרופ' רז יוסף

 

סיימה תואר שני בהצטיינות בתורת הספרות הכללית ובקולנוע.


מרצה לקולנוע, תקשורת וכתיבה אקדמית באוניברסיטה הפתוחה. 

 

עבודה זו חוקרת קטגוריה שטרם נבדקה במלואה – כוכבות קומיות הפועלות בקולנוע האמריקאי העכשווי בעידן הפוסט-פמיניסטי והמציגות גוף נשי שמן. במסגרת המחקר נבחנים אופני הייצוג המורכבים של הגוף הנשי השמן של כוכבות קומיות במדיה ובקולנוע הפוסט-פמיניסטיים האמריקניים של שנות האלפיים. המחקר בודק: האם ריבוי הסרטים והמערכונים הקומיים שבהם מככבות נשים שמנות בעת האחרונה הוא בבחינת שינוי בתפיסות קולנועיות ותרבותיות פוסט-פמיניסטיות עכשוויות על הגוף הנשי השמן? האם הסרטים הפופולריים העכשוויים מציגים גוף נשי אחר, שאינו עונה על הסטנדרטים המקובלים של צווי היופי והאופנה? האם וכיצד גוף זה מאתגר את התפיסה התרבותית בנוגע להצגת נשים שמנות? והאם קיים פוטנציאל רדיקלי הטמון בכוכבות המציגות דמויות אלטרנטיביות להזדהות?


בעקבות החוקר ריצ'ארד דאייר  שטען כי אחד מתפקידי הכוכב.ת הוא לקבע סגנון מקובל של יופי ולהגדיר נורמות של אטרקטיביות, כאשר שינוי בסגנון הפיזי או במראה המקובל של הכוכב.ת הוא תמיד שינוי במשמעות החברתית, שאלתי: האם שלוש הכוכבות השמנות שבהן מתמקדת עבודה זו – איימי שומר(Amy Schumer), רבל וילסון (Rebel Wilson) ומליסה מקארת'י Melissa McCarty)) – מצביעות על שינוי זה? 


העבודה מציגה את הפוטנציאל הרדיקלי הטמון בכוכבות שמנות אלה. לשם כך נחשפים המתחים והסתירות המתקיימים בדימוי הכוכבות השמנות. הכוכבות שמתוקף היותן כוכבות הפועלות בקולנוע הדומיננטי, מייצגות ומאשרות את הנורמות חברתיות; אך מצד שני, בשל היותן נשים שמנות, הן עשויות לחתור תחת הנורמות הגופניות הנשיות המקובלות. אני טוענת כי כוכבות אלה הן בעלות פוטנציאל לייצג את קבוצות המיעוט של הנשים שמנות ולשמש עבורן מקור להזדהות.


המחקר מראה כי הגוף הנשי השמן של הכוכבות האלה הוא אתר מרכזי של מאבק בין כוחות פוליטיים וכלכליים סותרים, הנעים בין התשוקה הקפיטליסטית הניאו-ליברלית הבלתי מבוקרת לצריכה לבין הדרישה הפוסט-פמיניסטית השמרנית לשליטה עצמית ולהשגחת יתר על הגוף. באמצעות דיון בסרטים אמריקאיים עכשוויים, שבהם כוכבות שמנות תופסות מקום מרכזי, נחשפות החרדות והשיפוטים המוסריים המגולמים בגוף הנשי השמן בתרבות בת זמננו. העבודה מציעה כי הגוף של הכוכבת השמנה בקולנוע האמריקאי העכשווי נענה, מצד אחד, למגמות פוסט-פמיניסטיות של ייצוג נשים בעלות עוצמה, השולטות בגופן ובמיניותן ורואות בהן משאב חברתי ופוליטי. אך בה בעת חלק מן הסרטים והייצוגים האלה חותרים תחת התפיסה הפוסט-פמיניסטית המקובלת בכך שהם מציגים גוף נשי שמן, המסרב להשתתף בריטואל הדיאטה ולהיות נתון לפיקוח ולמשטר.
 


 

 

 

 

 

לחצו כדי לחזור לעמוד הדוקטורנטים

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>