דוקטורנטים - גילה אלעד

החוג לתולדות האמנות
החוג לתולדות האמנות

מנחה: ד"ר רננה ברטל

החוג לתולדות האמנות

"חדשנות" ו"מודרניות" (modernus) באיוריו של רב-האמן מסארום

 

המחקר עוסק בכתבי-יד אנגליים מאמצע המאה השלוש-עשרה שאוירו בידי אמן אנגלי אנונימי אשר פעל בסולסברי וזכה לכינוי רב-האמן מסארום (Sarum Master). קורפוס היצירות שלו כולל שני בסטיארים (ספרי חיות), שני תהילים, ביבליה, אפוקליפסה וספר מיסה שנוצרו בעיקר עבור פטרונים כנסייתיים ומנזרים. המחקר מבקש להעמיד את עבודתו של רב-האמן בהקשר היסטורי, ולהעריך כך את תרומתו לשינוי אמנותי שחל באותה העת באנגליה, במעבר מהסגנון הרומנסקי לסגנון הגותי המוקדם. המחקר טוען כי השינוי אינו סגנוני בלבד אלא ביטוי של רפורמות דתיות שלא ביקשו להחיות מחדש מודלים ישנים, אלא ליצור מודלים חדשים ועכשוויים (moderni) תוך נטישת המסורת הדתית. רפורמות אלו הגיעו לשיאן בעקבות ועידת לטראן (1215) ובסולסברי הן מצאו ביטוי בבניית הקתדרלה החדשה (1220-1258), בחקיקה פסטורלית ובחיבורו של נוסח ליטורגי חדש (Use of Sarum). המחקר מבקש להראות את השפעת הרפורמות בסולסברי על גילויי חדשנות בעבודתו של  רב-האמן, שהיה כנראה בקשר קרוב עם אנשי הקתדרלה. אבקש לבדוק אלו חידושים הוא הביא לתוך אמנות איור כתבי-היד, שהיא שמרנית ביסודה.

 

אני ילידת דצמבר 1945, נשואה, אם לארבעה וסבתא לשבעה נכדים. גדלתי בתל אביב ולאחר שירות צבאי הצטרפתי לקיבוץ נחשון בו אני חברה עד היום.  20 שנה עבדתי בחקלאות, בגידול פרחים וירקות לזרעים ובפיקוח מזיקים בכותנה. אחרי לימודים בפקולטה לחקלאות עברתי לעבודה במפעל הקיבוץ המייצר אריזות (שקי פלסטיק אספטים) למיצים ורכזים. במפעל הייתי מנהלת אבטחת איכות ובמחלקת הפיתוח. בגיל 64 יצאתי לגמלאות. אני עובדת ומנהלת בהתנדבות את ארכיון הקיבוץ.  
בננו הבכור, סרן דרור אלעד ז"ל, נפל בצומת נצרים בשנת 1994. לאחר מותו, מצאתי נחמה בלימודים ובמשך שנים רבות השתתפתי בשיעורי העשרה ובלימודי חוץ במסגרת 'לומדים בגילמן': תולדות האמנות, פילוסופיה, דתות, היסטוריה ועוד. עם יציאתי לגמלאות הצטרפתי ללימודים מהמניין באוניברסיטת תל אביב. 

 

השכלה:
1991 –  תואר בוגר במדעי החקלאות, הפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית. 


2015 –  תואר MA בהיסטוריה כללית, אוניברסיטת תל אביב. 


2021 –  תואר MA  מחקרי בתולדות האמנות, אוניברסיטת תל אביב.

 

 

 

לחצו כדי לחזור לעמוד הדוקטורנטים

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>