דוקטורנטים - אורלי עמית
Appropriating Personal Prayer Books as a Means of constructing Self-Identity During the Hundred Years War.
במסגרת הדוקטורט, שנכתב תחת הנחייתה של ד"ר רננה ברטל, אני בוחנת את המניעים וההשלכות של חילופי בעלות על ספרי תפילה אישיים בקרב המלוכה האצולה האנגלית והצרפתית במאות ה-14 וה-15.
אנשי אצולה רבים נהגו להנציח את בעלותם על ספרי התפילה האישיים שלהם באמצעות הערות טקסטואליות וייצוגיהם החזותיים – דוגמת דיוקנאותיהם וסמליהם ההרלדיים – אשר חושפים פיסות מידע אודות זהותם והביוגרפיות שלהם: מוצאם, שושלתם, תפקידם הפוליטי, מעמדם החברתי ואדיקותם האישית. אולם, לרוב הספרים הללו האריכו ימים יותר מבעליהם המקוריים, ופעמים רבות הועברו בירושה, ניתנו במתנה או נקנו על ידי קוראים חדשים. לעיתים הספרים אף החליפו בעלות במהלך חיי בעליהם, בין אם בשל הענקתם במתנה, מסירתם או מכירתם לגורם אחר. חילופי בעלות אלה מהווים נקודות ציון משמעותיות בהיסטוריה של כל כתב יד, שכן לרוב הובילו לשינויים בצורתו ובתוכנו, שנועדו להתאים את כתב היד הישן לבעליו החדשים. בעבודת הדוקטורט אני מתמקדת בחילופי הבעלות על ספרי תפילה אישיים מימי הביניים המאוחרים ובוחנת את משמעות השינויים שבוצעו בתוכם, אשר הוסיפו רובד חדש למידע שהספר אצר והנציח. טענתי המרכזית היא כי ההתאמות שבוצעו בספרים נועדו בין היתר לאפשר לבעליהם החדשים לעצב או לאשרר את זהותם העצמית והמשפחתית, בעיקר לנוכח החותם שבעליהם המקוריים הותירו בתוכם.
הבחירה לעסוק בסוגיות של עיצוב זהות-עצמית באמצעות התרבות החומרית בימי הביניים נובעת מתחומי העניין העיקריים שלי: אמנות, היסטוריה ופסיכולוגיה – אותם למדתי גם במסגרת התואר הראשון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. לאורך לימודיי זכיתי במספר פרסים ומלגות הצטיינות, ביניהם מלגת רוטנשטרייך לדוקטורנטים מצטיינים במדעי הרוח. במקביל להתמקדות במחקר אני גם אמנית; אני משחזרת ביצירתי את טכניקות ההפקה של כתבי היד המדיאבליים, והצגתי את עבודותיי בארץ ובחו"ל. בשנים האחרונות אני מעבירה קורס ייחודי ביחד עם ד"ר ברטל בחוג לתולדות האמנות בפקולטה, אשר משלב בין לימוד תיאורטי אודות כתבי היד המדיאבליים להתנסות מעשית בהפקתם.
לחצו כדי לחזור לעמוד הדוקטורנטים