דוקטורנטים - גדעון ברטלר

ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן - מהטה

מנחה: פרופ' דורית טנאי

ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן - מהטה

היבטים חברתיים ותרבותיים בהתפתחות הרפרטואר המודפס לגיטרה באיטליה במאה ה-17. כולל מהדורה אקדמית של ספרו הראשון של אנג׳לו מיקלה ברטלוטי (פירנצה, 1640)
 

גדעון ברטלר הוא חוקר, מרצה ומבצע פעיל בגיטרה קלאסית וגיטרת בארוק. הוא בעל תואר ראשון בביצוע קלאסי מהאקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים, תואר אומן בביצוע מבית הספר הגבוה למוזיקה Escuela Luthier D'Artes Musicales בברצלונה, ספרד, ותואר שני במוזיקולוגיה, אותו סיים בהצטיינות, מבית הספר למוזיקה ע״ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל-אביב. כיום הוא מבצע פעיל המתמחה בביצוע מודע היסטורי של מוזיקה מהמאה ה-16 עד ה-18 וחבר קבוע באנסמבל מצו.


הפעילות האומנותית שלו משתלבת עם תחומי המחקר שלו הכוללים מוזיקה מוקדמת לגיטרה, תרבות מוזיקלית אוראלית ותעשיית הדפוס המוזיקלי בעת החדשה המוקדמת. בנוסף, גדעון מרצה בחוג למוזיקה במכללה האקדמית לחינוך גבעת וושינגטון.

 

 

המחקר בוחן את התפתחותה של המוזיקה הכלית שהולחנה עבור גיטרה במאה השבע עשרה באיטליה על רקע תמורות חברתיות רחבות שהתרחשו באותה עת, כגון נסיגתן של האליטות מתרבות רחבה שהייתה משותפת לבני מעמדות שונים, המעבר ממסורות מוזיקליות שבעל פה לתרבות אוריינית, לרבות מוזיקה מודפסת, התופעה התרבותית של ״אספנות מוזיקלית״, המעבר מתרבות של ביצוע אקטיבי ל״האזנה אקטיבית״ בקרב בני המעמד הגבוה וההתמקצעות ההולכת וגוברת של ביצוע מוזיקלי. המחקר נוקט גישה אינטרדיסציפלינרית ומשלב בין נקודת מבט חברתית-היסטורית וניתוח כמותני לבין בחינה מעמיקה של מקורות ראשוניים וניתוחים מוזיקליים. המתודולוגיה המגוונת מציעה הקשר רחב לחשיבותה של מוזיקה לגיטרה בקרב בני מעמדות שונים, וחושפת כיצד תהליכי עומק חברתיים השפיעו על מאפיינים מוזיקליים אינטרינזיים.


המחקר מעשיר את ההיסטוריוגרפיה של הגיטרה בכמה דרכים; על ידי אימוץ פרספקטיבה מחקרית רחבה, הבוחנת קורפוס של כתשעים ספרים, ניתן לזהות מאפיינים רחבים ותמורות רחבות היקף בסגנון. מחקר מעמיק של מקורות ראשוניים מאפשר שחזור של קטלוגים ותארוך יותר מדויק של יצירותיהם של כמה מלחינים וזיהוי קשרים שטרם נחשפו בין ספרים שהודפסו בערים מרוחקות זו מזו. תשומת לב ניתנת ליצירותיהם של גיטריסטים-מלחינים שזכו עד כה למעט התייחסות בספרות, ומאפייני סגנונם ממוקמים בהקשר מקומי ביחס לערים שבהן נוצרו. כמו כן, המחקר מציג קשרים שונים בין הקורפוס המרכזי לבין יצירות אינסטרומנטליות למקלדת, ללאוטה וגיטרונה (chitarrone), המצביעים בו-זמנית על ההשפעה ההדדית בין קורפוסים שונים ועל הייחודיות של הספרות לגיטרה. מעל לכל, הגישה המחקרית האינטרדיסציפלינרית מאפשרת לחשוף יחסי גומלין מעניינים בין היבטים מוזיקליים אינטרינזיים של מוזיקה לגיטרה לבין התרבות שבתוכה היא נוצרה, תוך התייחסות גם לקהל שהאזין לה ולמבצעים אשר ניגנו אותה.
 

 

 

 

לחצו כדי לחזור לעמוד הדוקטורנטים

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>