דוקטורנטים - מורן עובדיה
"נקודות מבט וחוויות של עונג בייצוגי אונס קולנועיים".
מנחים: ד״ר גל רז וד״ר אורלי לובין
ההשכלה האקדמית שלי כוללת תואר ראשון מעשי (BFA) במחלקה לאמנות באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל ותואר שני עיוני (MA) בביה״ס לקולנוע וטלוויזיה על שם סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב, שניהם הושלמו בהצטיינות. כיום אני מלמדת בבית הספר קורס פרוסמינריון וקורסי בחירה וכותבת את עבודת הדוקטורט שלי בנושא חוויות צפייה בייצוגים של אלימות מינית בהנחייתם של ד״ר גל רז וד״ר אורלי לובין.
כחוקרת עם רקע מעשי ביצירה קולנועית ואמנות פלסטית, העניין המחקרי שלי מתמקד ביחסים המורכבים שבין האלמנטים הקולנועיים שמעצבים ייצוגים של אלימות מינית לתהליכים הגופניים והרגשיים שהם מעוררים בצופה.
שאלת ייצוג האונס הפכה מוקד לדיון פמיניסטי במיוחד לנוכח קבוצה של סרטים פמיניסטיים שהופקו החל מסוף שנות ה- 80. סרטים אלו נבדלים מן הייצוג המוקדם של אלימות מינית בכך שהם לא רק מציגים אונס, אלא עוסקים בו כחלק ממוטיבציה להעלות על סדר היום הציבורי את הטראומה הנשית. למרות המימד הביקורתי והניסיון לעורר חוויה של רתיעה ודחייה לנוכח ייצוג האונס, סרטים אלו נחשבים בעייתיים בשל ״תופעת לוואי״ - ״העונג״ שהם עשויים לעורר בצופה.
המחקר שלי מתמקד באספקט המענג של חוויית הצפייה, תוך בחינה של שאלות כמו מה מאפיין את החוויה המענגת בצפייה באונס? אילו אלמנטים קולנועיים עשויים לעורר אותה? והאם מדובר בחוויה חד גונית או מגוון של חוויות נבדלות שעשויות להתעורר בתגובה לייצוגים שונים? את השאלות הללו אני בוחנת באמצעות כלי מחקר בתיאוריה קולנועית קוגניטיבית וממצאים אמפיריים מעבודות בפסיכולוגיה והדמיה מוחית.
בפרט, על סמך מחקרים עכשוויים אודות תהליכי אמפתיה, אני מתמקדת בניסוח האפקט החוויתי של וריאציות של נקודות מבט בייצוגים של אונס. באמצעות ניתוח אמפירי של מעל 40 סצינות קולנועיות של אלימות מינית, בעבודת המחקר שלי אני חושפת ומקטלגת דפוסים מגוונים של נקודת המבט הקולנועית הנבדלים בין היתר בבחינת המשך שלהם, גודל הפריים הקולנועי, כיוון המבט והתכן הוויזואלי המיוצג דרך המבט של הדמות. בהמשך לכך, אני מנסחת את האפקט החוויתי שדפוסים אלה עשויים לעורר במושגים של דינמיקה בין שלושה אספקטים חווייתיים נבדלים (סנסורי, מנטלי ומוטיבציוני) שהצופה ״חולק״ עם הדמות הקולנועית, להם ניתן לייחס משמעויות אתיות ו/או פמיניסטיות נבדלות.
כמו כן, חלק מהשערות המחקר נבדקו בניסוי בהדמיה מוחית בשיתוף פעולה עם חוקרי מוח ופסיכולוגים, במסגרתו יצרנו שמונה סרטים קצרים ייעודיים בהם צפו נבדקים בזמן הסריקה המוחית. ממצאים ראשוניים מניסוי זה מאששים כי ווריאציות של נקודת המבט הקולנועית מעוררות אספקטים חווייתיים נבדלים. לממצאים אלה תרומה משמעותית בפיתוח התשתית התיאורטית שבלב המחקר שלי - ניסוח הקשר שבין דפוסים של נקודות מבט בייצוגים של אונס לאספקטים החווייתיים שהם מעוררים. אני מאמינה כי תשתית זו הכרחית לדיון מורכב במשמעויות הפמיניסטיות ו/או האתיות של מקרים פרטיים של ייצוגי אונס.
לחצו כדי לחזור לעמוד הדוקטורנטים


