דוקטורנטים - אמיר בוגן
מנחה: ד"ר בועז חגין
בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש טיש.
חירות, סדר ופשיזם בסרטי גיבורי על ואופרות חלל.
אמיר בוגן הוא עורך מדור הקולנוע לשעבר ב-ynet וכיום כתב האתר בארצות הברית. הוא מתגורר בניו יורק ומכהן כמנהל האמנותי של פסטיבל הקולנוע הבינלאומי לייטהאוס שבמדינת ניו ג'רזי וכן כפרוגרמר ראשי בפסטיבל וודסטוק שבמדינת ניו יורק. בוגן, המחזיק בתואר שני מהתכנית הבינתחומית לאמנויות באוניברסיטת תל אביב, שימש בשנים האחרונות כמרצה אורח לקולנוע באוניברסיטת ווסליאן שבמדינת קונטיקט. בנוסף הוא מפתח תסריטים לסרטים קצרים וסדרת טלוויזיה.
אופרות חלל וגיבורי על נחשבים לז'אנרים המצליחים ביותר בקולנוע המסחרי האמריקני. אולם למרות הזיהוי של הסרטים הללו כבדיוניים לחלוטין, ניתן לזהות בהם מאפיינים של מגמות סויציופוליטיות מן המציאות המוכרת לנו כפי שהן באות לידי ביטוי בייקום הכולי שההפקות ההוליוודיות מסוגלות לברוא על המסך באמצעות תקציבי ענק וטכנולוגיה מתקדמת.
המחקר מתרכז בניתוח של דינמיקות של פשיזם והמתח בין חירויות האזרח לבין השאיפה לחוק וסדר בעתות משבר קיומי כפי שאלו באים לידי ביטוי בסרטים. דרך ניתוח נרטיבי, חזותי ואינטרטקסטואלי של טרילוגיית הפריקוול של מלחמת הכוכבים שעלילתה מתחוללת בגלקסיה רחוקה רחוקה (אופרת חלל) וטרילוגיית הפריקוול של האקס-מן שעלילתה מתחוללת כהיסטוריה אלטרנטיבית במחצית השניה של המאה ה-20 (גיבורי על). המחקר מתאר כיצד ההעללה הבדיונית שבסרטים הללו יכולים לתרום ולאתגר את ההעללה ההיסטוריוגרפית הקלאסית ובמיוחד זו העוסקת בתעלומת הפשיזם, "הצד האפל" של כל דמוקרטיה ליברלית. באמצעות נקודות המבט של קרל שמיט, ג'ורג'יו אגמבן, היידן ווייט, רוברט ג'ואיט וג'ון שלטון לורנס וחוקרי הפשיזם הגנרי, המחקר האינטר-דיסיפלינרי מצביע כיצד הסרטים הבדיוניים הללו תורמים לפענוח השאלה מה גורם לאזרחי מדינה לוותר על זכויותיהם וחירותיהם לטובת משטר דכאני בראשות דיקטטור, ובאיזה אופן הם תורמים להעשרה והעמקה של ההבנה והידע של הצופים בנוגע לתופעה זו מתוך היזון חוזר בין העולמות המדומיינים לבין תפיסת המציאות של הקהל שנשאב לתוכם כחלק מחוויית הצפייה וכפעילות טרנסמדיה הנלווית אליהם.
לחצו כדי לחזור לעמוד הדוקטורנטים