אמפתיה קולנועית ועריכת נקודת-מבט - פרספקטיבה פסיכו-פיזיולוגית
ביה"ס לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש מזמין אתכם.ן להרצאה נוספת בסדרת הקולוקוויום של סמסטר א', תשפ"ה בהנחייתו של ד"ר גל רז, אוניברסיטת תל אביב
תקציר ההרצאה:
עריכת נקודת-מבט (point-of-view editing), המשלבת דימויים של דמויות מביטות עם דימויים של מושא המבט של מבטן, נפוצה בקולנוע המיינסטרים. דפוס סגנוני זה משך תשומת לב רבה מצד יוצרים.ות וחוקרים.ות של קולנוע, שבחנו אותה בעיקר דרך עדשות הפסיכואנליזה, ה-suture theory, הפנומנולוגיה והקוגניציה.
שאלה מרכזית בשיח על אודות עריכת נקודת המבט היא האם טכניקה זו מייצרת או מעצימה אמפתיה עם דמויות קולנועיות? הדעות חלוקות. בין החוקרות.ים יש הטוענים כי פרספקטיבה אופטית וקולית משותפת אכן מתורגמת למעורבות רגשית וקוגניטיבית, בעוד אחרים מפקפקים ברעיון זה מטעמים תיאורטיים שונים. כיוון שהראיות האמפיריות על השפעת עריכת נקודת מבט נדירות, בדיקת ההיפותזות המתחרות הללו מוגבלת.
בהרצאה יציג ד"ר רז פרויקט אמפירי שבמסגרתו יצר הצוות הבין-תחומי שמונה סרטים קצרים המכילים 125 רצפי נקודת-מבט. בפרויקט נעשה שימוש בטכנולוגיה לרישום פעילות מוחית (fMRI) במעקב תנועות עיניים ובבדיקות זיכרון כדי לבחון האם עריכת נקודת מבט מותירה טביעות אצבע התנהגותיות ועצביות ניתנות לזיהוי. בהרצאה יוצגו ראיות התומכות ברעיון שעריכת נקודת-מבט משפיעה לא רק על תשומת לב משותפת עם דמויות קולנועיות, אלא גם תומכת באופן שונה בתהליכים שונים הקשורים לאמפתיה.
על המרצה:
ד"ר גל רז הוא מרצה בכיר בבתי הספר לקולנוע וטלוויזיה על-שם סטיב טיש ובבית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, וחוקר במכון המוח סגול, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי. הוא בעל רקע בין-תחומי, כולל לימודי קולנוע וטלוויזיה, ביולוגיה, מחקר תרבות ומחקר רפואי. תחומי המחקר שלו כוללים אמפתיה קולנועית, מדעי המוח של אמפתיה, נוירואסתטיקה של סרטים, מציאות מדומה, משחקים וגיימיפיקציה.
אוצר: ד״ר אוהד לנדסמן
עוזרת הוראה: גב׳ רותם זודמן