נשים יוצרות בישראל 1970-1920

בהשתתפות: רות מרקוס, גרסיאלה טרכטברג, רונה סלע, עדינה מאיר-מריל, יעל גילת
עורכת: רות מרקוס
הוצאת הקיבוץ המאוחד, סדר מגדרים, 2008
ספר זה הוצא לאור בסיוע הקרן הלאומית למדע (ISF)

החוקרים.ות שמאחורי המחקר

תוכן עניינים (PDF)

 

מדוע נעלמו שמותיהן של רבות מהנשים היוצרות מספרי תולדות האמנות בישראל? מה היו הסיבות להדרתן מהשיח ההיססור׳ הישראלי? ספר זה תוקף את המיתוס המקובל, לפיו פעלו בארץ מעט אמניות, וחושף יוצרות רבות בתחום הציור והפיסול, הצילום, האדריכלות והאמנות העממית. הספר מתחיל בשנות העשרים, לאחר מלחמת העולם הראשונה, אז החלה פריחה ביצירה בארץ, חודש הקשר עם מרכזי האמנות באירופה, לשם יצאו אמנים ארץ-ישראלים ללמוד, ובמקביל התחדשה העלייה לארץ והביאה עמה אמנים ואתם חידושים בתחומי האמנויות. בשנות העשרים גם החלו לפעול יוצרות ילידות הארץ, ולצידן יוצרות שעלו מאירופה והביאו אתן את רוח "האישה החדשה", אותה אישה עצמאית ובעלת מקצוע, שראתה את עצמה שווה בכל לגבר, לאחר שכבר הוכיחה את עצמה במלחמת העולם הראשונה. סופו של הספר בסוף שנות השישים, לאחר שהד׳ הגל השני של הפמיניזם החלו להגיע ארצה. וכתוצאה מכך השתנה מקומה ומעמדה של האישה היוצרת בסצנה האמנותית ובביקורת.

 

אף שהספר מבוסס על מחקרים אקדמיים וכתוב על פי כללי הכתיבה האקדמית הוא קריא ונגיש לקהל הרחב ובמיוחד לקהל חובבי האמנות וכן לכל מי שמתעניין באמנות ובהיסטוריה ישראלית בכלל ובתחום נשים ומגדר בפרט.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>