״יאנה״ של נועה דולברג זכה בתחרות הפורום הדוקומנטרי בקטגוריית סרט הסטודנטים/ות הטוב ביותר

דיברנו עם נועה על סרט הביכורים האינטימי שלה, "יאנה", לאחר שזכה לשבחים ופרסים

22 דצמבר 2021
״יאנה״ של נועה דולברג זכה בתחרות הפורום הדוקמנטרי בקטגוריית סרט הסטודנטים/ות הטוב ביותר
מתוך "יאנה", של נועה דולברג צילום: גרגורי ירין

"לאחר שנמסרה לאימוץ מאוקראינה וחיה בישראל, נועה חוזרת לראשונה לאוקראינה למסע בו תחזור על צעדי המסלול שעברה אמה המאמצת בשביל לקבל אותה. אחרי שתכיר את המקומות בהם העבירה את השנה וחצי הראשונה בחייה, היא תנסה לפגוש את אמה הביולוגית ולהגיע לסגירת מעגל אל מול שתי האמהות שבחייה." זהו תיאור סרטה של נועה דולברג, מרצה ובוגרת תואר ראשון ושני במסלול למדיה דיגיטלית של בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש, שזכתה אמש בפרס היוקרתי בתחרות הפורום הדוקומנטרי.

 

בתמונה: פוסטר סרטה של דולברג, "יאנה"

בתמונה: פוסטר סרטה של דולברג, "יאנה"

 

על הסרט האמיץ והאינטימי של נועה דולברג נכתב: "זהו סרט תיעודי אופטימי שלוכד כמה רגעים מופלאים במיוחד ולא מובנים מאליהם, בפרויקט שהחל כמסע אישי של הבמאית" (עופר ליברגל, אתר סריטה); "סרט הדוקו 'יאנה' מתאר מפגש מרתק באוקראינה בין אמא ביולוגית והילדה שמסרה לאימוץ" (גילי איזיקוביץ, הארץ). הסרט הוקרן בפסטיבל הסטודנטים ואף נרכש להקרנה על ידי חברת YES. אפשר לצפות בו בימים אלו ב-yes-vod.

 

עורך אתר בית הספר, יונתן קופיבקר, החליף כמה מילים עם הזוכה הטרייה:

 

איך ההרגשה לזכות בפרס מכובד שכזה?

זה מאוד מרגש! מדובר בפרס חשוב כיוצרת צעירה. זה היה כל כך משמעותי לקבל את ההכרה הזאת מקהילת יוצרי הקולנוע הדוקומנטרי בישראל אחרי המסע שעברתי עם הסרט. בנוסף לתגובות החיוביות שהסרט קיבל מהקהל, גם לקבל הכרה מקצועית ומכובדת שכזו מהקהילה היוצרת היה מרגש במיוחד.   

 

מתי החלטת שזה יהיה פרוייקט הגמר שלך ומה הוביל להחלטה הזו?

תמיד אמרו לי שהסיפור האישי שלי סביב האימוץ מתאים לסרט דוקומנטרי, אבל לא ידעתי שזה יקרה ושאני זו שאביים אותו כי התחלתי כעורכת סרטים. אבל כשהייתי בשנה ב׳ התנדבתי בארכיון ביה״ס, שהיה אז בניהולו של ליביו כרמלי (שהיה ילד מאומץ בעצמו ועשה סרט תיעודי על סיפורו האישי). ליביו הוא אדם מעצים והוא עזר לי להאמין בעצמי גם כבמאית. השיחות איתו ועם מבקרי הארכיון שהכרתי עזרו לי להתכוונן ולהבין מה בדיוק אני צריכה לעשות. ביניהם גם ראובן הקר וג׳אד נאמן ז״ל (אפרופו זו הייתה סגירת מעגל, שכן הפרס שהוענק השנה בקטגוריה היה לזכרו של ג'אד). גם שיעורי העריכה של יעל פרלוב היו משמעותיים עבורי, יעל הפכה למנטורית מסורה שעודדה אותי לביים את הסרט כפרויקט הגמר שלי, ליוותה אותי לאורך כל הדרך ולבסוף אף ערכה את הסרט.

 

מתוך: יאנה, צילם: גרגורי ירין

מתוך: יאנה, צילם: גרגורי ירין 

 

מדובר בסרט מאוד אישי, אינטימי, אני מתאר לעצמי שחווית מספר אתגרים במהלך ההפקה ו/או הצילומים? איך התמודדת איתם?

נכון, זה היה קשה במיוחד גם להיות נוכחת בעצמי ולחוות את ההתרגשות מהאירועים שהתרחשו וגם לביים אותם במקביל. לכן נעזרתי בצוות המדהים שלי, כולנו התכוננו לכך מראש. למשל, סיכמתי עם הצלם גרגורי ירין (סטודנט בביה״ס) על הקו הצילומי עוד לפני הצילומים, עברנו על רפרנסים והכנו מראש שוטינג לסצנות שידעתי שיצטלמו, כך שלמרות שהמציאות תמיד מפתיעה בדוקומנטרי ההכנות מאוד עזרו להתמודד עם אתגרים בזמן אמת.

 

מה הכלים הכי משמעותיים שקיבלת במהלך לימודי התואר שסייעו בעדך בזמן ההפקה?

למדתי במסלול למדיה דיגיטלית. מדובר במסלול המשלב לימודי קולנוע והפקה יחד עם מסלול אפקטים ואנימציה, כך שקיבלתי את כל הכלים המשלימים להחדיר מרכיבים נוספים שישתלבו בסרט: למשל איורים מונפשים שלוקחים חלק חשוב מאוד בניסיון שלי להציג זיכרונות שמעולם לא צולמו. המרצים במסלול סייעו לי להבין איך מספרים סיפור גם בכלים תסריטאיים וגם בכלים של הנפשה והבנה של קומפוזיציות ציוריות, ואני חושבת שהסרט לא היה מתאפשר ללא הכלים הללו, בטח ובטח לא היה נראה כפי שהוא כעת.

 

מתוך "יאנה", איירה: נועה דולברג

 

פנינו לעתיד, יש פרויקט נוסף שמתבשל לו? מתי נוכל לראות עוד משהו פרי יצירתך?

כרגע אני עורכת כמה סרטים קצרים, ביניהם סרט של בן זוגי ושותפי ליצירה, ערן אלתר, הלומד גם הוא בימים אלו בביה״ס לקולנוע וטלוויזיה. אגב גם הוא ליווה אותי לאורך יצירת "יאנה" ואני מקווה שתשמעו עליו עוד בהמשך! במקביל אני מתחילה לחשוב על סרט חדש שכנראה יעסוק, בדומה ל"יאנה", במקורותיי באוקראינה, כך שלפחות בינתיים אני כנראה לא מתרחקת מידי מהנושאים בהם הסרט עוסק.

 

אנו מבקשים ומבקשות לברך את נועה דולברג על ההישג הנפלא, ומצפים בשקיקה לראות מה עוד תיצור בעתיד. 

 

בתמונה: נועה דולברג עם הפרס הנכסף

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>