מין שאינו מינו

חציית מגדר בקולנוע העלילתי
סנדרה מאירי

תוכן עניינים (PDF)

 

מין שאינו מינו: חציית מגדר בקולנוע העלילתי בוחן את מאפייניהן ותפקידיהן של שש צורות חציית מגדר (מעבר של דמות ממגדר למגדר) בקולנוע העלילתי: "התחזות מגדרית", "טומבויזם", "טרנטווסטיזם", "טרנטקםואלית", "טרנס-גוף" ו"דראג". בכל התופעות הללו, על אף מאפייניהן השונים, בולט מכנה משותף: חציית המגדר, על צורותיה השונות, מכוננת מרחב חדש עבור הדמות, המאפשר לה לפעול בתוכו בהתאם לנטיותיה. מרחב זה עשוי לעורר התנגשות עם נורמות של מיניות ומגדר ובכך לשמש מנוף לשינויו. אולם הוא מעורר גם חרדה בלב החברה שבה הוא מתהווה, מכיוון שהוא מאיר צורות של התענגות שונות, הסמויות מן העין, ועם זאת מתקיימות בלב לבה של הנורמה.

 

הספר מציע ניתוחים של סרטים כמו חמים וטעים, ינטל, הבלדה על גיו הקטן, קלמיטי ג׳יין, פסיכו, לבוש לרצח, חוק התשוקה ועוד רבים אחרים, ותוך כדי בוחן, בכלים פסיכואנליטיים, היבטים שונים של הסובייקט שהם בעלי תפקיד משמעותי בערעור נורמות של מין, מיניות ומגדר, מצד אחד, ומצד אחר - בעיצובן וביסוסן בתוך מנגנונים ממסדיים וחברתיים של כוח. ההתנגשות עם הנורמה וההכרזה על כלכלה מחדש של המיניות והמגדר חושפות בהכרח מכלול של צורות התענגות המתקיימות בסתר בתוך בניין הכוח והמבטיחות למעשה את אריכות ימיה של הנורמה המגדרית הדומיננטית והרווחת.

 

ד"ר סנדרה מאירי נמנית עם הסגל האקדמי הבכיר של האוניברסיטה הפתוחה: אחראית תחום הקולנוע הכללי במחלקה לספרות, לשון ואמנויות וחברת סגל בתכנית לתואר שני בלימודי תרבות. מחקריה עוסקים בניידות מגדרית, בסובייקטיביות, בטראומה ובאתיקה בקולנוע העולמי ובקולנוע הישראלי.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>