גוף ראשון, מצלמה: קולנוע תיעודי אישי בישראל

שמוליק דובדבני
כתר ספרים
2010

החוקר.ת מאחורי המחקר

תוכן עניינים (PDF)

 

בין "יומן" של דוד פרלוב ל״ואלס עם באשיר" של ארי פולמן - הסרטים התיעודיים האישיים, שבהם הבמאים מפנים את המצלמה אל עצמם ואל ביתם, הם אחת ההופעות המרתקות ביותר בקולנוע הישראלי.

 

בגוף ראשון, מצלמה מראה שמוליק דובדבני, באמצעות שורה של סרטים ישראליים שרבים מהם זכו לתהודה עולמית - בהם "יום הולדת שמח מר מוגרבי", "שנת 66' היחה טובה לתיירות", "לילדים שלי" ועוד - כי המבט התיעודי האישי הישראלי נושא חותם ייחודי שבו מתמזגים הזיכרון וההדחקה האישיים עם הזיכרון הלאומי. מדוע מאפיינת את הסרטים האלה פואטיקה של וידוי? מה מקורה של תחושת האשמה שרובצת על יוצריהם ומניעה אותם לחקור את שורשיה? באמצעות הסיפור הפרטי שלהם מראים אבי מוגרבי, מיכל אביעד, עמית גורן, יולי כהן גרשטל ואחרים, כי במקום הזה נגזר על בנים לשאת באחריות על חטאי אבותיהם. דרך סרטיהם מתערבבים האישי עם הפוליטי, הפרטי עם ההיסטורי, ה'אני' עם הלאומי.

 

דייר שמוליק דובדבני הוא מרצה בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב, בבית הספר לקולנוע על שם סם שפיגל בירושלים ובבתי ספר מובילים נוספים, ומבקר הקולנוע של Ynet.

 

״מחקרו המבריק של דובדבני מאיר ומבהיר את הייצוג האסתטי והפוליטי של רגש האשמה הקולקטיבי ותחושת האחריות האישית בקולנוע התיעודי האישי בישראל"
(סלבוי זייזיק)

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>