מן הנהר ועד התעלה: הקולנוע המוקומנטרי כביקורת סאטירית בעידן הפוסט-אמת
ד"ר אוהד לנדסמן, אוניברסיטת תל אביב — על מוקומנטרי, סאטירה ומשבר הייצוג במציאות של פוסט־אמת.
תקציר ההרצאה:
ההרצאה תבחן את סרטו הקצר של תמיר צדוק, תעלת עזה (2010), כפרויקט מוקומנטרי ייחודי המשלב סאטירה פוליטית, אסתטיקת תעמולה ודמיון עתידני. הסרט מתאר מציאות מדומיינת שבה רצועת עזה מנותקת מישראל והופכת לתעלה תיירותית "פורחת" — פתרון הנדסי־אוטופי לכאורה לסכסוך הישראלי־פלסטיני. באמצעות שימוש בכלים של השפה הדוקומנטרית — קריינות סמכותית, עריכה חדשותית וחומרי ארכיון מפוברקים — חושף צדוק את מנגנוני הייצוג של המדינה ומציג את המוקומנטרי לא כחלון למציאות אלא כמראה מעוותת שלה.
ייחודו של הסרט טמון גם באופן קליטתו. לאחר הפצתו ברשת, צופים מן הימין הישראלי פירשו אותו כפנטזיה ריאלית ואף רצויה, בעוד אחרים ראו בו אלגוריה מצמררת למחיקה אלימה של עם וזיכרון. יכולתו של הסרט להיקרא בו־זמנית כפרודיה וכהצעה ממשית ממחישה את המשבר העמוק של הייצוג התיעודי והמוקומנטרי בעידן הפוסט־אמת: כשהאירוניה מתמוססת, הסאטירה עלולה להפוך לאישור של מה שביקשה לבקר.
בהרצאה יידון הסרט גם כמעין "ארכיון עתידי מפוברק", שבו השפה התיעודית חושפת את מנגנוני השכנוע וההדחקה של המדינה. לצדו יופיעו דוגמאות נוספות מקולנוע תיעודי ספקולטיבי (Why Cybraceros?, The War Game ואחרות), במטרה לחשוב על סרטים תיעודיים הצופים אל העתיד ועל האפשרות של "תיעוד נבואי" הפועל במרחב שבין עדות, ספקולציה וסאטירה.
על המרצה: ד"ר אוהד לנדסמן
ד"ר אוהד לנדסמן הוא מרצה וחוקר קולנוע המתמחה בקולנוע תיעודי, קולנוע בעידן הדיגיטלי ואנימציה, וחבר סגל בכיר בבית הספר לקולנוע ולטלוויזיה ע"ש סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב. את עבודת הדוקטורט השלים במחלקה ללימודי קולנוע באוניברסיטת NYU; מחקרו התמקד בהשפעות האסתטיות של טכנולוגיות דיגיטליות על הקולנוע הדוקומנטרי העכשווי, ובחן בין היתר קולנוע היברידי המשלב אלמנטים של בדיון ודוקומנטציה, סרטי מאמר (essay films) ואנימציה דוקומנטרית.
כתביו האקדמיים התפרסמו בכתבי עת שונים, בהם Studies in Documentary Film, Animation: An Interdisciplinary Journal, Projections: The Journal for Movies and Mind ו-Visual Anthropology Review. כיום הוא עובד על ספר בנושא ביקורים תיעודיים בישראל בשנות השישים והשבעים, העתיד לצאת בהוצאת SUNY Press, ומשמש כעורך שותף של האנתולוגיה "אמת או חובה: מבחר מאמרים על קולנוע דוקומנטרי", שיצאה לאור בשנת 2021 בהוצאת עם עובד בסדרת "עומק שדה".
08.12.25 | 18:15-19:45 | בניין מקסיקו, חדר 213
אוצר: ד"ר אוהד לנדסמן
עוזרת הוראה: דולב אמתי
להרצאות נוספות בסדרת הקולוקוויום >>
מעניין אותך לחקור קולנוע?
השאירו פרטים בטופס ונהיה בקשר:

