יום רביעי עד ארבע
כל שבוע ועד שנוכל להתחיל את שנת הלימודים, תלמידי החוג לתולדות האמנות מכל התארים ומכל המסלולים נפגשים בקמפוס לשיחה חופשית ולא פורמאלית על אמנות, ודרכה על הנושאים המעסיקים אותנו עכשיו.
13.12.23 | אסתטיקות של עצב וטראומה - ד"ר אילת זהר
על השבור באמנות יפנית. במפגש זה דנו באפשרות לתאר עצבות וטראומה כחלק בלתי נפרד מן הקיום האנושי וחלופיות החיים, ודרכים של שימוש בעשייה שאינה פועלת בדרך ייצוג ותיאור, אלא דרך עיקבה, הטבעה, פגיעות ושבריריות של החומר עצמו – בציור, צילום, קרמיקה, פיסול, טקסטיל, וצילום. הבאנו דוגמאות מז'אנרים שונים בהיסטוריה של העשייה והשימוש, ועד לאמנות עכשווית. בתמונות המצורפות, עבודת מיצב קיר של צילומים שנהרסו ברעידת האדמה והשטפונות באזור פוקושימה.
בתמונה: Takahashi Munemasa, Lost & Found, installation of destroyed photographs from Fukushima (detail), 2015
06.12.23 | להתבונן בסבלם של אחרים - ד"ר ורד מימון
במפגש דנו בתפקידם ומעמדם של תצלומים בזמן של מלחמה דרך ספרה של סוזן זונטג "להתבונן בסבלם של אחרים" (2003). תוך כדי התבוננות בדימויים איקוניים, בחנו את הסוגיות האתיות, אסתטיות, והפוליטיות שעלו ועדיין עולות בהיסטוריה של ז'אנר צילומי המלחמה.
בתמונה: מותו של חייל לויאליסט, מלחמת האזרחים בספרד. צילום: רוברט קאפה, 1936
29.11.23 | כיצד מכינים צבע - ד״ר דיויד גוס
במפגש הכרנו את מרכיבי הצבע בציור, אופני הכנה, טכניקות עבודה ומקורם. הכרת המדיומים התבצעה על ידי הכנת צבע הלכה למעשה, בדיקת תכונות הצבע כחומר גלם לעבודה וכמאפיין אסתטי של הציור, בהקשרם ההיסטוריים והגיאוגרפיים. המדיומים שנב: אקוורל, דיו, גואש, אנקאוסטיק, טמפרה, שמן ואקריליק. הכנת הצבע מחומרי הגלם המקוריים (פיגמנטים, שרפים, שמנים, שעוות, לכות, דבקים וחומרים נוספים).
בתמונה: מהמפגש מבוא למדיומים של הציור
22.11.2023 | ״השלושה במאי 1808״ - תמר צולקמן
במפגש הראשון התרכזנו באחד הדימויים האייקונים ביותר בתולדות האמנות של זוועות המלחמה: ״השלושה במאי 1808״ של פרנסיסקו דה גויה, ופשוט נתנו לציור לדבר. במשך שעתיים שלמות דיברנו רק עליו – ציור שנברא במציאות של מלחמת אזרחים אכזרית במקום אחר ובזמן אחר – ואיך גויה יצק לתוכו משמעות אוניברסלית ועל זמנית שמדברת גם עלינו ואלינו כאן ועכשיו.