סרט דוקומנטרי "השוט האחרון"

מבט נדיר אל מאחורי הקלעים של יצירה קולנועית ישראלית, שמעלה שאלות על חלומות, גבולות ומגבלות.

 

14 באפריל 2025, 18:00 
פסטיבל אפוס 
סרט דוקומנטרי "השוט האחרון"

 

הפקולטה לאמנויות שמחה להזמין אתכם.ן להקרנה מיוחדת של הסרט הדוקומנטרי "השוט האחרון" בבימויה של מיטל גל, סטודנטית לתואר שני בתכנית הבינתחומית באמנויות.

 

על הסרט

נוכח הימים הקשים מאז ה-7 באוקטובר, קשה לעסוק במוזות, אך דווקא כעת יש חשיבות להיזכר בחלומות של יוצרים בימים כתיקונם. הסרט הדוקומנטרי "השוט האחרון" מתמקד ביצירה כמפלט ממציאות וכמקור לתקווה. גיבור הסרט, הבמאי איתי לב, יוצא לצילומים במטרה להשלים את סרטו הראשון, "חמש דקות בהליכה" – אך בפועל, נראה כי הוא אינו רוצה לסיים את הסרט שלו לעולם.

ייחודו של "השוט האחרון" הוא בחומרים ה"ארכיאולוגיים" שמהם נוצר: עברו רק 20 שנה מאז שצולמו אך לאור ההתפתחות הטכנולוגית, הם כעין קפסולת זמן. העיר השתנתה וכך גם האווירה הקהילתית שמנשבת מהחומרים – היום כבר לא ניתן לצלם כך. כשצולמו החומרים במקור הם נועדו להפוך ל-DVD 'מאחורי הקלעים' אך לבסוף העלו אבק בארגזים של הבמאי, ואולי טוב שכך: ממרחק של זמן ובשינוי פרספקטיבה, מגלה היוצרת, מיטל גל, שלא לקחה חלק בהפקת "חמש דקות בהליכה", שהיא משוחררת מכבליה של היכרות רבת-שנים והיסטוריה משותפת, ובאפשרותה להציף את התכנים האוניברסליים החבויים בחומרים אלו, שתועדו כבדרך אגב. למרות 20 השנים שמפרידות בינה לבין איתי. התחברה לסיפורו העולה מחומרי הגלם וערכה מהם את הסרט שלה, איתי הוא מי ש"נופל וקם" ולא אומר נואש, והיצירה חשובה לו כמו החיים עצמם. בכל פעם הוא שולף מהשרוול רעיון חדש שממריץ אותו. האופטימיות האינסופית שלו מעוררת הערכה, אך גם מעלה שאלה: עד מתי לדבוק בחלומך? ומתי שאפתנות בריאה הופכת לאובססיה הרסנית? זהו סיפור על אדם שחלומו כמעט קורס והוא נאחז ביצירה ובתקווה שמשהו טוב ייצא ממנה כדי להמשיך ולעשות. יוצרים ישראלים רבים יוכלו להזדהות עם הסיפור הזה, שכן גם על האמנות, כמו על הקיום שלנו פה, צריך להילחם.

"השוט האחרון" הוא סרט דוקומנטרי שנולד מתוך חומרי גלם שנשכחו: תיעוד צילומי ההשלמות לסרט הבכורה של הבמאי איתי לב, "חמש דקות בהליכה" – קומדיית פשע מסוגננת בשחור-לבן שהחלה כפרויקט גמר באוניברסיטת תל אביב בתחילת שנות ה-2000. הסרט מספק הצצה אינטימית להפקה מאולתרת ודלת תקציב שנעשתה בתל אביב של ימי האינתיפאדה השנייה, כשאנשי הצוות והשחקנים נאבקים להוציא לפועל יצירה קולנועית על אף שלל הקשיים.

איתי לב, אז במאי צעיר בן 31, הצליח לגייס להפקה שחקנים מהשורה הראשונה וליצור עולם קולנועי ייחודי, אך התהליך התמשך מעבר למצופה, ובמהלכו נתקלו היוצרים במכשולים רבים: מחסור בתקציב, חילופי אנשי צוות, איבוד חומרי גלם, התפרקות הזוגיות של הבמאי ואף משיכת תמיכת קרן הקולנוע. למרות זאת, לב המשיך לדבוק בחזונו וניסה להשלים את הסרט בכל מחיר.

 

 

על היוצרת "השוט האחרון"

מיטל גל היא עורכת סרטים וטריילרים, וזהו סרטה הראשון כבמאית. סרטים שערכה והפיקה הוקרנו בפסטיבלים בינלאומיים, ביניהם פסטיבל ירושלים, פסטיבל קרקוב, פסטיבל טורונטו היהודי ו-docudays (אוקראינה). "לימודי בתכנית הבינתחומית באוניברסיטת תל אביב סייעו לי לדייק את הסרט ולהביאו להשלמה" אומרת מיטל גל.

 

תהליך היצירה

לפני כשנתיים הציע לה איתי לב לערוך סרט מתוך קלטות מיני דיוי שתיעדו את מאחורי הקלעים של "חמש דקות בהליכה". החומרים צולמו במקור במטרה לשמש כ-DVD 'מאחורי הקלעים' של הסרט, אך נותרו ללא שימוש במשך קרוב לעשרים שנה. גל לקחה על עצמה את האתגר וערכה מתוך החומרים הללו סרט עצמאי בעל ערך דוקומנטרי ייחודי. מתוך נקודת מבט חיצונית, היא בחנה מחדש את הדינמיקה מאחורי העשייה הקולנועית, את הדבקות חסרת הפשרות של היוצרים, ואת הגבולות המטשטשים בין אמנות לחיים.

הסרט לא רק מספר את סיפורו של איתי לב, אלא גם מציג תמונת מצב של תעשיית הקולנוע העצמאי בישראל, ההתמודדות עם קשיים מקצועיים ואישיים, והמחיר שיצירה דורשת מיוצריה.

 

"השוט האחרון"

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>