כתבות על פרויקט "נימוסי שולחן"

כיאה לאירוע הפותח של תערוכה העוסקת באוכל, הערב כלל גם אירועים פחות שגרתיים, כמו מלצרים שחילקו שקיות מלאות אוויר המריח כמו מנות בארוחת גורמה, שולחן ענק מלא שוקולדים לאכילה שהתרוקן תוך חצי שעה מרגע הפתיחה ואפילו פסל מגולף בגבינת פרמז'ן שניתן לגרד ממנו פיסה ולנשנש בעת הצפייה בתערוכה.

אילו קוקטילים הגישו בבארים בשנות ה-60, כמה עלתה ארוחת גורמה במסעדת "קרן" של חיים כהן ואיך קראו למנות שהגיש אייל שני ב"אוקיאנוס" המיתולוגית?

פעם כשהיינו חברה סגפנית וצנועה, הלכנו לאכול שניצל ופתיתים במסעדות פועלים שבהן המנות שורבטו על דף נייר מוכתם, והמחירים ננקבו בפרוטות. 

בגלריה האוניברסיטאית באוניברסיטת תל אביב, נפתחה התערוכה הנוסטלגית "התפריט" המציגה דרך תפריטים משנות ה- 20 של המאה הקודמת ועד ימינו, את סיפורן של המסעדות בישראל.

לשידור התכנית: מגפילטע פיש ועד מרק דיונונים: מה זה בדיוק אוכל ישראלי? אוסף תפריטי המסעדות שפעלו בארץ במאה האחרונה מגלים את הסודות של המטבח הישראלי: הפעם הראשונה שהגישו אוכל אשכנזי ומזרחי באותו מטבח, והטראומה מתקופת הצנע. נועה ברק

במסגרת התערוכה יוצגו עשרות עבודות של אמנים ישראלים ובינלאומיים כמו סינדי שרמן, פול מקארתי, דורון רבינא, יעל פרנק, ג`ניפר בר-לב ועוד. חלק מן העבודות נוצרו במיוחד לאירוע, וחלקן אף אכילות (כדוגמת פסלי הגבינה של זוהר גוטסמן או עבודת "חייל של שוקולד" של מיכה לורי). 

"נימוסי שולחן", פרויקט ייחודי בגלריה האוניברסיטאית ייפתח גם הוא הערב, 8/3 , בכיכר אנטין , רמת אביב. הפרויקט שמשלב אמנות, תיאטרון וקולינריה, עוסק בנושא האוכל ומקומו בתרבות ומציג יצירות היסטוריות ועכשוויות, המשקפות התנהגות אנושית חברתית דרך אחת מהפעולות היומיומיות הבסיסיות ביותר. אוצרים: ד"ר ספי הנדלר וד"ר שרון אהרונסון-להבי.

נימוסי שולחן - פרויקט המשלב אמנות, תיאטרון וקולינריה, יתקיים בגלריה האוניברסיטאית של אונברסיטת תל אביב, בין התאריכים ה- 9 במרץ עד ה- 31 ביולי 2018 . הפרויקט כולל תערוכה של אמנים ישראלים ובינלאומיים והצגת תיאטרון של הפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל אביב.

"נימוסי שולחן"  אמנות, תאטרון וקולינריה, הוא פרויקט ייחודי שעוסק בנושא האוכל  – פעולה יומיומית בסיסית והתנהגות אנושית חברתית – אשר מציג את השתקפות האכילה בתרבות, ביצירות אמנות ובתאטרון. 

בתערוכה מוצגות עשרות עבודות של אמנים ישראלים ובינלאומיים, כמו סינדי שרמן, פול מקארתי, דורון רבינא, יעל פרנק, ג'ניפר בר-לב. חלק מן העבודות נוצרו במיוחד לאירוע, וחלקן אף אכילות כדוגמת פסלי הגבינה של זוהר גוטסמן או עבודת "חייל של שוקולד" של מיכה לורי

פרויקט חדש ומקורי שיוצג בגלריה האוניברסיטאית באוניברסיטת תל אביב עוסק באופן ייחודי בקשר בין האוכל לתרבות - וגם באלימות ובתשוקה הכרוכים בפעולת האכילה. כל המוצגים בתערוכה, שהכניסה אליה היא חינם, עשויים מאוכל: כך זה נראה.

פרויקט חדש ומקורי שיוצג בגלריה האוניברסיטאית באוניברסיטת תל אביב עוסק באופן ייחודי בקשר בין האוכל לתרבות - וגם באלימות ובתשוקה הכרוכים בפעולת האכילה. כל המוצגים בתערוכה, שהכניסה אליה היא חינם, עשויים מאוכל: כך זה נראה.

לביבות ירק הן השילוב המושלם בין בריאות מהטבע, כמו תרד, כרובית וקישואים, לפריכות זהבהבה ושחמחמה. אהרוני שוב מתלבב.

סכינים, מלח ובגטים של אורי שפטל ("לחמים") מככבים ביצב חדש בלת אביב של האומן הרומני הידוע מירצ'ה קנטור, שמבקש באמצעות האוכל לדבר גם על פוליטיקה: "גם חיתוך לחם זו אלימות", הוא אומר בראיון. 

The art, theater and culinary worlds collide at Tel Aviv University's new exhibition, "Table Maners."

פעם, כשהיינו חברה סגפנית וצנועה, הלכנו לאכול שניצל ופתיתים במסעדות פועלים שבהן המנות שורבטו על דף נייר מוכתם, והמחירים ננקבו בפרוטות. הרבה אורג'נדה זרמה מאז בברזים, והיום התפריטים שבהם מוצגות מנות במאות שקלים הם שירה מסוגננת שמנוסחת על־ידי מומחים ויועצים קולינריים.

ביטוי "גבול הטעם הטוב" בדרך כלל צמוד למילה "עבר", כלומר חצה, הלך את מעבר לגבול המקובל והגיע להפרזה, להגזמה. מי קובע מהו אותו גבול ומי מגדיר מהו "טעם טוב"?

תערוכה שסוקרת 100 שנות אופנה ישראלית, אחת שעוסקת בגלגולם של הסנדלים התנ"כיים, וגם האוכל ישראלי מגיע לגלריה. חדשות האמנות בסימן ישראלי במיוחד.

לשמור תפריט ממסעדה שבה אכלתם, זו לפעמים דרך נהדרת לזכור ולנצור ארוחה מעניינת הרבה אחרי שהסתיימה. 

מארוחות של דיקטטורים ועד חיילי שוקולד: התערוכה ״נימוסי שולחן״ מחזירה את הגלריה האוניברסיטאית לחיק הפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל אביב, וחוגגת את מקומו המרכזי של האוכל באמנות ובתיאטרון. שיחה עם האוצרת הראשית נירית נלסון.

אחרי שביקרתי בתערוכה שסוף-סוף גרמה לי להתרגש, הבנתי שאני אולד פאשן לא רק במערכת יחסים אלא גם בצריכת תרבות. 

תערוכה חדשה, התפריט, נפתחה בשבוע שעבר במסגרת פרויקט “נימוסי שולחן” בגלריה האוניברסיטאית בתל אביב. בפתיחה הוגשו קוקטיילים מבית אימפריאל בהשראת העיר תל אביב.

היא היתה מקורבת לאנשי רוח ותיאטרון צרפתים, אבל בניגוד להם נשכחה עם השנים. כעת, כששניים ממחזותיה עלו לראשונה בישראל, זו הזדמנות להכיר את יצירתה של המחזאית, הפילוסופית והסופרת היהודייה ז׳נין וורמס

את התפריט ההיסטורי של גמליאל לצד אלה של התרווד הוורוד, קרן, תל אביב הקטנה ועוד מסעדות מקומיות היסטוריות, מצאתי להפתעתי ולשמחתי בתערוכת"התפריט" שאצרה רונית ורד

משישליק וטחינה ועד רביולי פרחי קוצים ופקורינו: תערוכת תפריטים ישראליים משרטטת את התפתחות הקולינריה בארץ. לפרויקט "נימוסי שולחן" שמוצג בגלריה האוניברסיטאית בתל אביב נולד אח קטן ששמו "התפריט: ממזנון פועלים למטבח ישראלי חדש".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>