מדפוס לבינה מלאכותית וראייה ממוחשבת
קורס בחירה לתואר ראשון בהנחיית פרופ' תמר צ'ולקמן, בשיתוף עם TAD - המרכז לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים באוניברסיטת תל אביב, יתקיים בסמסטר א' בימי שלישי בין השעות 12:00 ל-14:00.
Jan van Bijlert, Het trekken aan de krakeling (Pulling the pretzel), 1630-1640. 90.5X119cm. Oil on Canvas. Centraal Museum, Utrecht. https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_trekken_aan_de_krakelingPublic Public domain.
להשתמש בטכנולוגיית AI של היום, כדי לנתח ולחקור את האמנות שנולדה מתוך ההמצאות הטכנולוגיות של אז!
את המהפכה המדעית של המאה ה-17, אי אפשר לדמיין בלי הדפוס והיכולת לחבר דימוי וטקסט לגוף הידע הקאנוני. טכנולוגיית חשיבת המכונה (AI) מעמידה גם אותנו היום על סיפו של עולם חדש ומהפכה בעולם המחקר. גם היא מאיצה ומפתחת מתוכה צורות ותצורות חדשות של העברה, ניתוח ועיבוד ידע הן טקסטואלי והן חזותי. השדה של ״ראייה ממוחשבת״ (Computer vision) במיוחד, מפתח את יכולות הפיענוח והניתוח של מידע חזותי (visual data) באמצעות הכלים של ה- AI. בקורס זה נשתמש בטכנולוגיית AI של היום, על מנת לנתח ולחקור את אחת מהתצורות החדשניות ביותר שנולדו עם הטכנולוגיה הישנה של הדפוס: הסוגה האמבלמטית. הקורס נאמן מודל היברידי משלב בינה וראייה ממוחשבות (Computer vision and machine learning) על מנת לזהות ציטוטים אמבלמטים בציורים וליצור באמצעותו קורפוס דיגיטלי למחקר של האופן בו השפיעה הסוגה החדשה על אמנים כמו רובנס, ברויגל, פרנקן הצעיר ורבים אחרים.
איך מלמדים את הבינה המלאכותית לעזור לנו?
אבל, בלי לגלות לה את מה שידוע לנו? למשל, שהצייר יאן ואן ביילרט אוחז בפרעצל בין אצבעותיו, בהשראת האמבלמה של יוהאן דה ברונה.

Johan de Brune, Emblemata of Zinne-wreck (Amsterdam, 1661). https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_trekken_aan_de_krakeling#/media/Bestand:Emblemata_of_Sinne-werck_p_143_cropped.jpg Public Domain.
מי מסתכל על מי? ולמה ואן דייק כל כך מתרשם מעצמו?

Anthony van Dyke, Self Portrait, c.1632-1633. https://en.wikipedia.org/wiki/Van_Dyke_beard#/media/File:Anthony_van_Dyck_-_Self-portrait_with_a_Sunflower.jpg Public Domain
נלמד את הבינה המלאכותית שוואן דייק השתמש באמבלמה המדברת על השאיפה למצוינות, ולכן החמנייה פונה אליו. לאחר מכן, ניעזר בטכנולוגיה כדי לאתר עוד ציטוטים דומים, גם אצל ואן דייק וגם אצל ציירים אחרים.
הבינה המלאכותית תוכל למצוא עבורנו עוד חמניות, וגם להעלות שאלות נוספות. היא עשויה לגלות, למשל, פורטרט עצמי נוסף של ואן דייק שבו מופיעה החמנייה – הפעם לא בתוך הציור, אלא במסגרת.
אז מי עכשיו מסתכל על מי?

Anthony van Dyke, Self Portrait, c.1640. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sir_Anthony_van_Dyck_%28c_1640%29_by_Anthony_van_Dyck,_National_Portrait_Gallery,_London,_UK_-_20140628-01.jpg Public Domain

