"הבית ברחוב טבנקין"

סרט דוקומנטארי בבימוי של ליביו כרמלי

16 נובמבר 2008

ליביו כרמלי. יליד רומניה. עלה לארץ בשנת 1974. בוגר תואר BFA ו MFA בחוג לקולנוע בפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ באוניברסיטת ת"א. מייסדו ומנהלו של ארכיון הסרטים של החוג לקולנוע באוניברסיטת ת"א. זוכה ציון לשבח בתחרות מוגרבי על סרטו הדוקומנטארי "המקצוען". זוכה ציון לשבח על הפקת הסרט "סולו לטובה" בתחרות השנתית של המכון הישראלי לקולנוע. סרטו הקודם "עצמאות ליום אחד" משנת 2003, הוקרן במסגרת הפסטיבל לקולנוע יהודי בירושלים, פסטיבל Dakino ברומניה ושודר בערוץ 8.

תקציר הסרט 
תחילתן של עבודות בנייה מול בית מגוריו של הבמאי ליביו כרמלי מעוררות שאלות בנוגע למשמעותם בחייו של המושגים בית, הורות, משפחה. ליביו נולד ברומניה ובילדותו ננטש על ידי אמו. את אביו מעולם לא הכיר. כילד הוא נע ונד בין בתים שונים עד עלייתו לארץ. לאחר שנים הצליח לרכוש בית משלו ולהפוך בעצמו לאב. מערכת היחסים בינו לבין בנו הפעוט דין, משתלבת בסרט עם מערכת היחסים בין אבות ובנים של העובדים (יהודים, ערבים, רומנים וסינים) באתר הבניה אותו ליביו מתחיל לתעד במקביל לגדילתו של בנו. מהר מאוד נוצר קשר מטפורי בין צמיחתו והתגבשותו של הבניין לבין צמיחתו והתגבשות אישיותו של הילד. ליביו מבקש בהקשר זה לחזור לעברו וילדותו ברומניה. הוא מאתר את אמו, אותה לא פגש יותר מ-40 שנה. במפגש הטעון הוא מנסה לראשונה בחייו לדלות פרטים על זהות אביו וגורלו. "הבית ברחוב טבנקין" מתאר מסע אישי המשלב בין הפרטי לציבורי ובו עבר והווה שזורים זה בזה ומקיימים מערכת יחסים רגשית ודרמתית. בנייתו של בית כמטפורה לחיים עצמם. 

הצהרת כוונות במאי 
הבית הינו אחד המרכיבים החשובים ביותר בחייו של האדם באשר הוא. 
ישנם כאלה שעמלים כל חייהם על מנת להשיגו וישנם כאלה שלעולם לא יצליחו. 
רציתי לעשות סרט מעקב על תהליך בניה של בית, על אנשים שבונים אותו, על אנשים שחיים בתוכו, על כאלה שמעולם לא היה להם וגורלם נגזר מעובדה זו. 

ישראל 2008, 85 דקות. / במאי: ליביו כרמלי / מפיק: יריב מוזר/ עורכת: שיש רונן 
הפקה של מוזר פילמס בע"מ 
הסרט השתתף במסגרת תחרות וולגין לסרטים דוקומנטאריים בפסטיבל ירושלים והיה מועמד לפרס הסרט הדוקומנטארי הטוב ביותר. יוצא להקרנות מסחריות בתל אביב וברחבי הארץ. 

הסרט הופק עבור הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, בתמיכת קרן רבינוביץ` לאמנויות ת"א

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>