כנס מותר 27: ״הריק״: תפיסת האין באמנויות| הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ

24 בינואר 2018, 10:30 
אולם 206א' בנין מכסיקו, אוניברסיטת תל אביב 
כנס מותר 27: ״הריק״: תפיסת האין באמנויות| הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ

Anish Kapoorת Void #2, fiberglass and blue pigment, 1988-1991,  Dallas Museum of Art, gift of the Friends of Contemporary Art, (1993.85), © 2012 Artists Rights Society (ARS), New York / DACS, London

 

כנס מותר 27:
 ״הריק״: תפיסת האין באמנויות

ימים רביעי וחמישי 25-24 בינואר 2018

אולם 206א' , בנין מכסיקו באוניברסיטת תל אביב

 

בין מושגי האין, הריק (void, vacuity, empty), והיש, מתכוננות יצירות והגות הנעות בין הטרנסצנדנטלי ובין החוויתי, החושי והאימננטי. מה משמעותו של האין באמנויות? האם ההיעדר יכול להתקיים באופן עצמאי או שהוא תלוי היות, כלומר תלוי ״יש״? מה מעמדו (האונטולוגי והאפיסטמולוגי) של הריק ומהן הפרשנויות העולות מן החסר, השקט, והכלום בתרבויות ובאמנויות? מה יחסם אל עודפות חומרית, רעש, גודש חזותי, פחד מחלל ריק, ומפגני ראווה מסחררים? מצד אחד, ״המקומות הריקים״ באמנויות הם רבים ורבגוניים ומחלחלים לתוך עולם החומר והעודפות וחותרים תחתיו; אך מהצד השני, יש הטוענים לקיומו של יש מאין.

 

הכנס יעלה מחשבות על האופנים בהם המקומות הריקים הופכים את ההעדר לנוכחות מכוננת ומחוללת, באופני יצירת האין באמנויות ותפקודו. דווקא משום שה״ריק״ נושא באופן פרדוקסלי זיכרונות חזותיים, קוגניטיביים וחומריים, הוא מתפקד כעקבות של היוצרים או הצופים, של פרקטיקות הצפייה והשימוש באמנויות, כמו גם של הניסיון החושי והחושני. האם שלילת התארים (ובהשלכה, שלילת החזותי, הווקאלי, והמבני) המדגישה את מה שאינו ידוע או שאינו יכול להיות ידוע, עשויה לשמש כמסגרת פרשנית למרכזיותו של האין באמנויות?

 

כנס מותר ה-27 יבקש לערער על מרכזיותו של ה״יש״ בשיח ובמחקר ולבחון תחתיו את מושגי ה״ריק״, ה״אין״ וה״היעדר״ כקטגוריות פרשניות במדיה של האמנויות השונות, במכלול תקופות האמנות, כמו גם במרחבים גיאוגרפיים ולשוניים מרובים. 

 

 

​הכניסה חופשית

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>