סדרת הדקאן: "מאדו לטוקיו: אמנות יפנית מודרנית ועכשווית (מאות 21-17)"

הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ

09 במאי 2017, 18:15 
אולם פאסטליכט, בנין מכסיקו 
בתשלום
סדרת הדקאן: "מאדו לטוקיו: אמנות יפנית מודרנית ועכשווית (מאות 21-17)"

הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ

אוניברסיטת תל-אביב

 

סדרת הדקאן "שלישי אקדמי באמנויות" מארחת בסמסטר ב' תשע"ז  את ד"ר אילת זהר מרצה בחוג לתולדות האמנות, אוניברסיטת תל אביב

 

מאדו לטוקיו: אמנות יפנית מודרנית ועכשווית (מאות21-17)

 

סדרת ההרצאות תעסוק בקווים המרכזיים של התפתחות האמנות המודרנית ביפן, מן העת המודרנית המוקדמת (תקופת אדו, מאות 17-19), דרך יצירות אמנות שלאחר 1945, ועד ימינו.

המעקב אחר מהלך התפתחות  דרכי הייצוג מלמד כיצד, לאורך 400 השנים האמורות, האמנות ביפן עברה מהישענות על מודלים והשפעה סינית , בתהליך של אמנות שבודדה עצמה מהשפעות עולמיות לטובת בריאת שפה מקומית ייחודית, ולאחר מכן, עברה לאינטראקציה עם עולם המושגים והערכים של המערב והטמעתו,

בכל שעור ניגע באסכולה, סגנון או אמן, ודרכם ננסה לבחון את התוצרים האמנותיים של אותה תקופה.

 

סדר המפגשים:

14.03.17-  מבוא: היסטוריה קצרה של האמנות ביפן
סקירה קצרה של האמנות והאדריכלות בתקופות ג'ומון, יאיואי, קופון, נארה, היאן, קאמאקורה, מורומאצ'י ומומויאמה, וגם – נוכחותה והשפעתה של האמנות הבודהיסטית.

28.03.17-  ההדפס היפני כמדיום מרכזי: האמנות של הבורגנות (מאה 17)
המעבר לאדו: החיים האורבאניים, עליית מעמד הסוחרים, חיי השפע, וצרכנות האמנות; הדפסי נוף וסדרות מראות נופים רחוקים, ושל מקומות מפורסמים.

04.04.17 - דמות האדם בהדפס: שחקני קבוקי, נשים יפות, ודימויים ארוטיים (מאות 17-19)
​עלייתו של רובע התענוגות יושיווארה, חיי הלילה, בתי תה, מוזיקה, דמויות של נשים יפהפיות, תאטראות אלגנטיים, שחקנים מפורסמים, ותיאורים מיניים.

 18.04.17-  ציורי הזהב של אסכולת רימפה, ומגע ראשון עם העולם: אמנות נאנבאן והדפסי יוקוהאמה (תיאורי אירופאים ביפן) (מאות 17-19
קורין אוגאטה וג'אקוצ'ו איטו  – שני אמנים שיצרו שפות אמנותיות חדשות במאה ה18; המפגש עם סוחרים ומיסיונרים פורטוגזים – מפגש עם ערכי נצרות, ואירופאים ראשונים; פתיחת יפן ב1854.

25.04.17-  צילום וציור שמן: ריאליזם אירופאי מגיע ליפן (מאה 19)
במפגש הראשון עם צילום וציור שמן רבים ביפן חשבו עליהם כטכניקות זהות – תיאור ריאליסטי של העולם – מה שנתפס ביפן כעניין טכני, מנוכר, וחסר רגשות. על "יוגא" ("ציור מערבי"), וקליטת אמנויות המערב ביפן.

09.05.17- המצאת הניהוגה: מהו "ציור יפני" במאה ה20?
ה"ניהונגה" ("ציור יפני") הוא למעשה סגנון ציור שהומצא בשלהי המאה ה19 על ידי ארנסט פנלוסה ועוזרו קאקוזו אוקאקורה. נדון בסיבות לעלייתו של הסגנון, ומאפייניו לדורותיו.

16.05.17-  "טאישו שיק": שנות ה20 העליזות, ומינגיי - החזרה אל המלאכות המסורתיות
תקופת טאישו (1912-1926), כ50 שנה לאחר מהפכת מייג'י, היא תקופה של מהלכים סותרים: כמיהה למודרניות, לצד מהלכים לאומניים וגעגוע למסורת

23.05.17-  מלחמת אסיה והאוקיינוס השקט: אמנות במלחמה, וזיכרון המלחמה באמנות עכשווית
נעסוק בכמה דוגמאות של ציורי מלחמה, בעיקר פרי מכחולו של צוגוהארו ("לאונרד") פוג'יטה, בצילומים שנותרו ביפן לאחר פצצות האטום, וכיצד מהדהד זיכרון זה באמנות העכשווית, אחרי 1989.

06.06.17-  אמנות ואוונגרד בשנות ה50 וה60: קבוצת האמנים גוטאי, מחול הבוטו, והקולנוע של נאגיסה אושימה.
אינדיבידואליזם ופציפיזם, והתרחקות מערכי הלאומנות והקולקטיביזם של שנות המלחמה, הובילו לתנועות אוונגרד (קבוצת גוטאי), מחול הבוטו (אונו והיג'יקאטה), והקולנוע המתריס של אושימה.

13.06.17-  אָרֶה, בּוּרֶה, בּוֹקֶה: צילום יפני של שנות ה70, המאסטרים
במהלך שנות ה70 של המאה ה20, יצאו מיפן מספר צלמים חשובים ומובילים שהפכו את שפת הצילום היפני לבעלת מאפיינים ייחודיים, ומשפיעה בעולם כולו.

20.06.17- צילום עכשווי ביפן: נשים, נשים, נשים (שנות ה90 ואילך)
מורימורה יאסומאסה יצר מהלך מהפכני במעבר אל לפני העדשה בגופו, והתחפשות לדמויות נשיות, פעולה אשר פתחה את הדרך לעשרות צלמות שהפכו למובילות בתחום הצילום החדש ביפן.

27.06.17-  מוראקאמי ואיידה: אמנות יפנית עכשווית (מאה 21)
שני המלכים של האמנות העכשווית ביפן מגיעים מתוך ציור הניהונגה, אבל יוצרים אמנות עכשווית, פרובוקטיבית, מושפעת ממנגה (קומיקס), שעוסקת בחוליי החברה היפנית, והשפעתם על הדור הצעיר עצומה. 

 

ההרצאות תתקיימנה בימי ג', בשעות : 19:45-18:15

מחיר הסדרה: 600 ₪ חניה חופשית למשתתפי הסדרה

להרשמה חייגו: 03-6405400

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>